Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThompson, Tassy Ellen
dc.contributor.advisorSøyland, Lovise
dc.contributor.authorRuyter, Hanne Marita Jegerud
dc.date.accessioned2023-06-22T16:41:21Z
dc.date.available2023-06-22T16:41:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54207112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072741
dc.description.abstractSom faglærer i utdanningsprogrammet Kunst, Design og Arkitektur, hvor vi har et stort fokus på bærekraft, ønsket jeg med denne masteravhandlingen å lære mer om gjenbruk av plast som et formbart materiale. Jeg håper ved å samle kunnskap om gjenbruk av plast, kunne gi elever og lærere en større forståelse av potensialene som ligger i materialet. Slik at de kan se gjenbruk i en større sammenheng enn bare redesign arbeid med bærekraft. Kanskje det å arbeide med gjenbruk av plast som et formingsmateriale, vil gi et annerledes perspektiv rundt det å tenke form. Slik at elever i en formingsprosess former materialet til ønsket form, og ikke bare bruker formen på det valgt materiale slik det er. Jeg har arbeidet kvalitativt og med tre hovedfokusområder har jeg sett på gjenbruk av plast som et formbart materiale, gjenbruk av plast i en formingsprosess mot et produkt med forlenget levetid, og bruk av gjenbruk av plast innenfor helse, miljø og sikkerhet. Jeg har vekselvis arbeidet i tre faser. Samlet informasjon om forskjellige plastvarianter, ha en eksperimentell materialutforskning i egen formingsprosess, og undersøkt nye perspektiver på plast som formbart materiale i elevers skapende prosess. Jeg har forsket på egen arbeidsplass med videregående skoleelever i programvalgfaget Design og Bærekraft. I et eksperimenterende møte med materialet har jeg tatt utgangspunkt i erfaringsbasert teori, hvor elevene og jeg har arbeidet problemløsende. Med en metodologisk a-r-t-ografisk tilnærming har jeg samlet data, som så er analysert for å finne svar på problemstillingen: Hvilke formbare potensialer har gjenbruk av plast som materiale i en bærekraftdidaktisk sammenheng? Ved å innhente kunnskap om de forskjellige plastvariantene har jeg kunnet ta gode valg med tanke på å ivareta helse, miljø og sikkerhet, i arbeid med gjenbruk av plast i et didaktisk undervisningsopplegg og eget skapende arbeid. Observert elevene i sin formingsprosess, med mange muligheter og etiske valg mot et produkt med lenger levetid
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGjenbruk av plast
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel