Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Anne Liv Kaarstad
dc.date.accessioned2023-04-13T08:13:59Z
dc.date.available2023-04-13T08:13:59Z
dc.date.created2022-05-25T08:43:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLie, A. L. K. (2022). Triangulert analysemodell-en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler. Psykologi i kommunen, (2).en_US
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062786
dc.description.abstractDesentralisert ordning for kompetanseutvikling er en nasjonal strategi for lokal skoleutvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). Dette paradigmeskiftet er fra nasjonal styring av skoleutvikling til lokal samhandling for skolebasert kvalitetsutviklingsarbeid. Studien spør om hvordan skoleledere og PPT kan arbeide forskningsorientert og kunnskapsbasert med kvalitetsutvikling i skoler. Hensikten er å utforske en modell som støtte i arbeidet for systematisk kvalitetsutvikling. Datagrunnlaget er innhentet i et prosjekt med 94 deltagere som møttes gjennom åtte samlinger i seks måneder. Deltagerne var skoleledere og ledere i PPT fra seks kommuner, samt to forskere fra et lokalt universitet. Det gjøres en tema- og kontekstanalyse av logger fra observasjoner, intervjuer og dokumenter. Det rapporteres om at anvendelse av kvalitative metoder er viktige for å frambringe ny kunnskap i skoleorganisasjonen. Funn peker på at medskaping i lærende møter i laget rundt elevene ikke bare er å mene noe, men at praksisnær kunnskap er innhentet ved hjelp av observasjon, logger og lytting. Funnene understreker betydningen av en modell som støtte for å strukturere lærende samtaler for kvalitetsutvikling. Modellen som er prøvd ut og omtales som triangulert analysemodell anbefales for å lykkes med systematisk kvalitetsutvikling i laget rundt elevene. Modellen bidrar med å reflektere ut fra opplæringens verdigrunnlag, vurdere og videreutvikle praksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://psykisk-kommune.no/fagartikkel/triangulert-analysemodell-en-modell-for-systematisk-kvalitetsutviklingsarbeid-i-skoler/19.236
dc.titleTriangulert analysemodell - en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoleren_US
dc.title.alternativeTriangulert analysemodell-en modell for systematisk kvalitetsutvikling i skoleren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber17en_US
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin2027168
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel