Triangulert analysemodell - en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3062786Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [271]
- Publikasjoner fra CRIStin [3417]
Originalversjon
Lie, A. L. K. (2022). Triangulert analysemodell-en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler. Psykologi i kommunen, (2).Sammendrag
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling er en nasjonal strategi for lokal skoleutvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). Dette paradigmeskiftet er fra nasjonal styring av skoleutvikling til lokal samhandling for skolebasert kvalitetsutviklingsarbeid. Studien spør om hvordan skoleledere og PPT kan arbeide forskningsorientert og kunnskapsbasert med kvalitetsutvikling i skoler. Hensikten er å utforske en modell som støtte i arbeidet for systematisk kvalitetsutvikling. Datagrunnlaget er innhentet i et prosjekt med 94 deltagere som møttes gjennom åtte samlinger i seks måneder. Deltagerne var skoleledere og ledere i PPT fra seks kommuner, samt to forskere fra et lokalt universitet. Det gjøres en tema- og kontekstanalyse av logger fra observasjoner, intervjuer og dokumenter. Det rapporteres om at anvendelse av kvalitative metoder er viktige for å frambringe ny kunnskap i skoleorganisasjonen. Funn peker på at medskaping i lærende møter i laget rundt elevene ikke bare er å mene noe, men at praksisnær kunnskap er innhentet ved hjelp av observasjon, logger og lytting. Funnene understreker betydningen av en modell som støtte for å strukturere lærende samtaler for kvalitetsutvikling. Modellen som er prøvd ut og omtales som triangulert analysemodell anbefales for å lykkes med systematisk kvalitetsutvikling i laget rundt elevene. Modellen bidrar med å reflektere ut fra opplæringens verdigrunnlag, vurdere og videreutvikle praksis.