Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersson, Annica 
dc.contributor.authorVindal, Siri
dc.contributor.authorEriksen, Oda Celin Kjær
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50750494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014493
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ forskningsstudie i samarbeid med forskningsprosjektet MIM (USN, u.å. c). Forskningsgruppen har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i klasserom med ulike språk og kulturer, slik at læring i matematikk kan utvikles med hensyn på elevenes egne mål, styrker og erfaringer i faget. Vårt bidrag til forskningsprosjektet har vært å innhente matematikklæreres erfaringer fra matematikklasserom med elever med norsk som andrespråk. Vi har fokus på det positive ved dette, og identifiserer deltakernes styrker og ressurser i matematikk ved å lytte til deres stemmer. Vi har inngått et samarbeid med syv lærere, hvorpå lærerne jobber i to ulike geografiske områder i Norge. Lærerne har erfaring med andrespråksopplæring, tospråklig undervisning, grunnskole, voksenopplæring, og barneskole. Analysen baseres på intervju med de syv matematikklærerne, og presenteres i analyse og resultat-delen av oppgaven. Deres fortellinger settes lys på i forbindelse med våre utarbeidede forskningsspørsmål, hvor deres erfaringer bidrar til ivaretakelse av mangfoldet i klasserommet og til styrkende pedagogikker som bidrag til MIM-prosjektets mål. Studien viser matematikklæreres ressurser og styrker i klasserommet, og hvordan det fremmer læring for alle elever. Vi diskuterer også hvordan språk kan ses på som en ressurs i undervisningen. Et funn verdt å bemerke er at deltakerne i vår forskning, på lik linje med oss som avgangsstudenter i 2022, ikke har hatt tilstrekkelig opplæring med fokus på flerspråklighet i matematikklasserommet og hvordan ivareta diversitet i dagens skoler.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFlerspråklighet i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om matematikklæreres fortellinger og erfaringer fra klasserommet med elever med norsk som andrespråk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record