Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaagerø, Eva
dc.contributor.authorVoldsrud, Marthe
dc.contributor.authorSimensen, Tonje Marie
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:01Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608115:50721593
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013878
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere og to læreverk legger til rette for undervisning i muntlighet. Til tross for at muntlig kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006, er det ikke en kompetanse det har blitt forsket mye på i barneskolen. Vi valgte derfor å skrive vår masteroppgave om undervisning i muntlighet på barneskolen. Dette fordi muntlighet er en ferdighet vi mener er svært viktig i dagens samfunn hvor ytringer og det å formidle meningene sine blir mer og mer viktig. På bakgrunn av dette formulerte vi følgende problemstillingen: Hvordan legger et utvalg lærebøker i norsk til rette for muntlig undervisning i klasserommet, og hvordan underviser et utvalg norsklærere på femte trinn i muntlighet? For å få svar på denne problemstillingen valgte vi å ta i bruk to metoder, innholdsanalyse av to læreverk og intervju av fem norsklærere. De to læreverkene er Salto- og Fabel-læreverkene som tilhører 5. trinn. Vi valgte å ikke inkludere lærerveiledningen i analysen, fordi vi ønsket å kun analysere bøkene elevene hadde tilgang på. De fem norsklærerne er lærere fra fem ulike skoler. Vi fikk kontakt med lærerne ved å sende ut en e-post til alle rektorer i Drammen, Lier og Øvre Eiker. Resultatene våre viser fire sentrale funn: 1) Det er lite eksplisitt undervisning i muntlighet, 2) Framføringer er den mest brukte undervisningsmetoden innenfor muntlighet, 3) Hvilken lærer du får har mye å si for hvilken undervisning du får i muntlighet, og 4) Lærerne bruker i liten grad fysiske læremidler av ulike årsaker. Det er viktig for oss å presisere at vår masteroppgave ikke kan generaliseres, kun peke i en retning av hva svaret på større undersøkelser kan bli.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMuntlighet på femte trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel