Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøjsgaard, Trine Iren Jønland
dc.contributor.advisorKristoffersen, Christin
dc.contributor.authorLangerud, Christine Vibe
dc.contributor.authorSandok, Kamilla Lærum
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:59Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50707975
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013877
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt en slik relasjon kan omtales som omsorgssvikt, er formålet med denne oppgaven. Dette belyser vi igjennom problemstillingen:Hvordan erfarer elever sviktende relasjoner i skolen? og forskningsspørsmålene: 1. Hvordan beskriver informantene relasjonene til lærerne? og 2. Hva er konsekvensene av relasjonene? Oppgaven er en del av det longitudinelle prosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark», og som deltakere i dette prosjektet har vi hatt tilgang til 74 informanter. Vi har gjort et utvalg på fem informanter som forteller om ulike erfaringer med lærer-elev-relasjonen. Intervjuformen som benyttes er indirekte, derfor er det i stor grad informantene selv som har valgt å fortelle om disse relasjonene. Masterprosjektet er en kvalitativ studie med en fenomenologisk/hermeneutisk tilnærming. I analysen finner vi at informantene beskriver tre bestanddeler av lærer-elev-relasjonene: 1. anerkjennelse, 2. tillit og 3. omsorg. Disse tre bestanddelene samsvarer i stor grad med teorien og forskningen som er presentert i oppgaven. Resultatene i undersøkelsen ser ut til å peke på at en sviktende relasjon mellom lærer og elev mangler en eller fler av disse bestanddelene i relasjonen, og at relasjon og at omsorg går hånd i hånd - uten den ene eksisterer ikke den andre.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel