Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjæret, Aud
dc.contributor.authorHeldal, Ulrikke Nesheim
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:42Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607906:50639223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013861
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan elever kommuniserer seg imellom når de samarbeider om rike oppgaver i matematikk. Kommunikasjon blir i denne studien definert bredt ved å se på hvordan elevene kommuniserer ved hjelp av verbalt språk, gester og representasjoner. Problemstillingen for studien er: «Hvordan blir matematikk kommunisert i arbeidet med rike oppgaver i små grupper?». For å besvare problemstillingen har studien tatt utgangspunkt i tre mindre forskningsspørsmål: «Hvordan kommuniserer elevene verbalt?», «Hvordan kommuniserer elevene ved hjelp av gester?» og «Hvilke representasjoner bruker elevene for å uttrykke matematiske ideer?». Bakgrunnen for problemstillingen er fagfornyelsen i den norske skolen. I Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 ble det i matematikk introdusert kjerneelementer som utforskning og problemløsning og resonering og argumentasjon (Utdanningsdirektoratet, 2020a). Muntlighet har fått enda større plass enn tidligere i den nye læreplanen for matematikk. Dette gjelder også for grunnskolelærerutdanningen, der det har vært stort fokus på matematiske samtale (Nilssen & Høynes, 2020). Dette er en kvalitativ kasus-studie som ved hjelp av video-observasjon ser nærmere på hvordan elever kommuniserer når de arbeider med rike oppgaver i små grupper på tre elever. De fem elevgruppene blir analysert ved deduktiv analyse der Alexanders fem prinsipper for dialogisk undervisning (Alexander, 2018) sammen med McNeills kategorisering av gester (McNeill, 2005) og Leshs kategorisering av representasjoner (Lesh, Post, & Behr, 1987) danner analysens teorigrunnlag. Funn fra studien viser at elevers verbale kommunikasjon er lite produktiv ved at elevene bruker mange ord på å uttrykke lite meningsinnhold. Dialogen er lite strukturert og målrettet. Videre viser denne studien at gester brukes aktivt i kommunikasjonen og fungerer som brobygger mellom det verbale språket og representasjoner. Elevene bruker ulike representasjoner i problemløsnings-prosessen, derav ikoniske modeller, erfaringsbaserte situasjoner og skriftlig språk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan blir matematikk kommunisert i arbeidet med rike oppgaver i små grupper?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel