Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøibo, Ingrid Holmboe
dc.contributor.advisorFørde, Sara
dc.contributor.authorGulbrandsen, Stian
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:25Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543050
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013848
dc.description.abstractJeg har undersøkt hva slags undervisning erfarne kunst- og håndverkslærere har av erfaring når det kommer til undervisning som berører livsmestring. Dette er i lys av LK20 og nedfelling av folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i læreplanen. Datainnsamling har blitt gjennomført via anonymt spørreskjema hvor 32 informanter har besvart spørsmål om utdanning og arbeidserfaring, samt fått mulighetene til å beskrive undervisningsopplegg de selv mente passet å beskrive. Samtidig forespurte jeg om deres forståelse av ordlyden av folkehelse og livsmestring, men fokuset i avhandlingen er spisset inn mot livsmestring. Jeg har brukt Goodlads (1979) læreplanteori som rammeverk ved analysen til dataene, da mye av besvarelsene kan knyttes mot for eksempel kompetansemål i læreplanen for kunst og håndverk, ikke bare det folkehelse og livsmestring. Denne tilnærmingen viser at det er overenstemmelse mellom de forskjellige læreplannivåene. Det at elever skal få mulighet til å uttrykke seg selv eller følelser mener de fleste informantene er viktigst, deretter at flid over tid gir mestring så øvelser i det praktisk/motoriske. Ved siden av datainnsamling, har jeg gjennomført egen kunstnerisk utforskning, hvor jeg bokstavelig talt har tegnet meg inn mot tematikken som tilnærming, som resulterte i en kategorisering av 17 tegninger og illustrasjoner. Dette med mål for øye å kunne sette meg inn i tenkte situasjoner som elever kan erfare som utfordrer det å mestre livet. Noe av det mest overraskende fra egen utforskning, er at jeg har lært veldig mye om meg selv, blant annet evner til å bruke empati til å sette meg inn i mulige livsmestrende situasjoner på godt og vondt. Det mest overraskende var kanskje at via mange tegninger og illustrasjoner, så viser det seg at jeg har hatt mye å bearbeide, ikke bare utforske. De nyervervede erfaringene fra egen utforskning i samspill med påvirkning av informanters beskrivelser av undervisningsopplegg, har gitt meg mulighet til å beskrive en skissering av en ramme for et framtidig undervisningsopplegg med veiledning for egen tilpassing av egen elevgruppe.
dc.description.abstractI have investigated what kind of teaching experienced arts crafts teacher have from experience when it comes to teaching that affects life mastery. This is in the light of LK20 and Public Health and Life Mastery as an interdisciplinary topic in the curriculum. Data collection has been carried out via an anonymous questionnaire where 32 informants have answered questions about education and work experience, as well as been given the opportunity to describe teaching programmes they thought were suitable for describing. At the same time, I asked for their understanding of the wording of Public Health and Life Mastery, but the focus of the thesis is on Life Mastery. I have used Goodlads (1979) curriculum theory for the analysis of the data, as much of the answers can be linked to. For example, competence goals in the curriculum for arts and crafts, not just within Public Health and Life Mastery. This approach shows that there is a consensus between the different curriculum domains. Most of the informants thinks that the most important is that students should have the opportunity to express themselves or feelings, and after that diligence over time results in mastery then practical/motor exercises. In the next case of data collection, I have carried out my own artistic exploration, where I have literally drawn myself towards the theme of Life Mastery, which resulted in a categorization og 17 drawings and illustrations. The aims of this is to be able to familiarize myself with imagined situations that students may experience that challenge mastering life. One of the most surprising things from my own exploration is that I have learned a great deal about myself, including my ability to use empathy to familiarize myself with possible life-changing situations for better or worse. Perhaps the most surprising thing was that through many drawings and illustrations, it turns out that I had a lot to process, not just explore. The newly acquired experiences from my own exploration in collaboration with the influence of informants' descriptions of teaching arrangements, have given me the opportunity to describe a outline of a framework for a future teaching programmes with guidance for self-adaptation of one's own student group.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFolkehelse og livsmestring i kunst og håndverk - Hvordan kan det undervises når temaet livsmestring berøres?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel