dc.contributor.author | Toft, Audun | |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T07:09:19Z | |
dc.date.available | 2022-03-28T07:09:19Z | |
dc.date.created | 2021-07-10T17:41:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Toft, A. (2021). Først engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole. Prismet forskning, 72(1), 23-37. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2987796 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer bruken av serien På tro og Are i religionsundervisning basert på observasjoner fra et case-studie i videregående skole. Fokus er på seriens episode om buddhisme. Denne episoden er kontroversiell og har blant annet blitt kritisert av Buddhistforbundet for å fremme et feilaktig og negativt bilde av buddhismen. Likevel brukes episoden omfattende i den observerte undervisningen. Artikkelen argumenterer for at seriens underholdende og engasjerende egenskaper veier tyngst som utvalgskriterier, men at lærerne tar grep for å kompensere for problematisk innhold. Ved hjelp av medialiseringsteori ana- lyserer artikkelen konsekvenser denne typen mediebruk får for undervisning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://journals.uio.no/prismet/article/view/8728 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Først engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 23-37 | en_US |
dc.source.volume | 72 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/pri.8728 | |
dc.identifier.cristin | 1921320 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |