Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorToft, Audun
dc.date.accessioned2022-03-28T07:09:19Z
dc.date.available2022-03-28T07:09:19Z
dc.date.created2021-07-10T17:41:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationToft, A. (2021). Først engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole. Prismet forskning, 72(1), 23-37.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2987796
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer bruken av serien På tro og Are i religionsundervisning basert på observasjoner fra et case-studie i videregående skole. Fokus er på seriens episode om buddhisme. Denne episoden er kontroversiell og har blant annet blitt kritisert av Buddhistforbundet for å fremme et feilaktig og negativt bilde av buddhismen. Likevel brukes episoden omfattende i den observerte undervisningen. Artikkelen argumenterer for at seriens underholdende og engasjerende egenskaper veier tyngst som utvalgskriterier, men at lærerne tar grep for å kompensere for problematisk innhold. Ved hjelp av medialiseringsteori ana- lyserer artikkelen konsekvenser denne typen mediebruk får for undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/prismet/article/view/8728
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleFørst engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skoleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber23-37en_US
dc.source.volume72en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.8728
dc.identifier.cristin1921320
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal