Regnskapsmanipulering blant små og mellomstore bedrifter i Norge
Abstract
De siste tiårene har vi på verdensbasis vært vitne til ulike regnskapsskandaler som Enron i USA og Sponsor Service i Norge. Slike skandaler har ulike konsekvenser for selskapene og menneskene som er involvert i dem. Fellestrekk i slike regnskapsskandaler er forekomsten av regnskapsmanipulering. Dette norske begrepet går under det engelske akademiske begrepet Earnings Management. Vi har begge erfaringer fra små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge og var interesserte i å undersøke forekomsten av regnskapsmanipulering blant SMB i Norge. Samtidig er mye av tidligere forskning på emnet basert på store børsnoterte selskaper, men sannheten er at majoriteten av alle selskaper i Norge er ansett som SMB (Schwencke, 2020). SMB kan ha andre insentiver og mål ved regnskapsmanipulering enn store børsnoterte selskap.
Dette ga utgangspunkt i følgende problemstilling:
I hvilken grad vil selskapsspesifikke faktorer påvirke nivået av regnskapsmanipulering i små og mellomstore bedrifter i Norge?
Vi identifiserer regnskapsmanipulering (Earnings Management) basert på metoder brukt i tidligere forskning. Denne avhandlingen studerer regnskapsmanipulering målt ved hjelp av regresjonsmodellene til Dechow & Dichev modifisert av McNichols (2002), og den ytelsesjusterte modifiserte Jones-modellen modifisert av Kothari, Leone & Wasley (2005). Skjønnsmessige periodiseringer er et mål på regnskapsmanipulering som igjen er en del av det overordnede begrepet regnskapskvalitet. For å vurdere problemstillingen studeres et utvalg på 150 små og mellomstore bedrifter i Norge fra 2015-2018 med 600 selskapsårsobservasjoner.
Resultatene fra studien viser at SMB hvor største aksjonær eier 50 % eller mer av aksjene kan lede til høyere regnskapskvalitet. Vi finner også at jo høyere gjeldsgrad jo lavere regnskapskvalitet, men jo høyere andel av gjelden som er banklån jo høyere regnskapskvalitet, som nok er det mest interessante funnet i studien. Et annet resultat fra studien er at SMB som utbetaler utbytte har høyere regnskapskvalitet enn de som ikke gjør det.