Tverrfaglig samarbeid og undervisning i Fagfornyelsen.
Abstract
Studiens tematikk omfatter tverrfaglig undervisning og hvordan lærere kan arbeide for å
tilrettelegge for dette. Tematikken er svært dagsaktuell, da dette er et viktig element i
Fagfornyelsen, som har resultert i Norges nye læreplan; Kunnskapsløftet 2020.
Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvordan kan lærerteam tilrettelegge for
tverrfaglig undervisning for elevene i Fagfornyelsen? Studiens formål var å skape et
innblikk i læreres erfaringer, holdninger og tanker knyttet til det tverrfaglige
samarbeidet i lærerteam, samt hvordan samarbeidet utspiller seg i praksis i arbeidet med
tverrfaglig undervisning. I dette prosjektet har det blitt undersøkt hvilke faktorer som
kan ha innvirkning på lærerteamenes tverrfaglige samarbeid. Da dette er et omfattende
forskningsfelt ble problemstillingen konkretisert til tre forskningsspørsmål:
1) Hvilke erfaringer har lærere med samarbeid i team?
2) Hvilke meninger har lærerteam om tverrfaglig undervisning og tverrfaglig
samarbeid i Fagfornyelsen?
3) På hvilke måter kan lærerteam tilrettelegge for at elevene får tverrfaglig
undervisning som er i tråd med Fagfornyelsen?
Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn. Herunder
trekkes det inn teori, forskning og styringsdokumenter som er relevant for studiens
problemstilling. Skolekulturens betydning for kollektivt samarbeid,
tverrfaglighetsbegrepet og dets relevans i henhold til Fagfornyelsen er noen av
elementene som presenteres. Studiens problemstilling ble belyst med utgangspunkt i en
kvalitativ metode, hvor den tilpassede brevmetoden ble benyttet for empiriinnsamling.
Forskningsspørsmålene ble belyst av fire lærerteam fra tre forskjellige barneskoler i
samme kommune, hvor hvert lærerteam besvarte forskningsspørsmålene i et felles brev.
De valgte spørsmålene har satt tydelige rammer for oppgavens oppbygning. Hvert
forskningsspørsmål dannet utgangspunktet for studiens hovedkategorier i både analyse
og drøftingskapitlene, som har skapt en rød tråd gjennom hele studien. Teamene belyser
at tilretteleggelse av tverrfaglig samarbeid og undervisning i stor grad avhenger av
skolens kultur og visjon. I tillegg kommer det tydelig frem at skolens interesse og
tilretteleggelse for tverrfaglig samarbeid er avgjørende for kvaliteten på
lærersamarbeidet.