Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkifjeld Arvesen, Caroline
dc.date.accessioned2021-08-16T07:52:18Z
dc.date.available2021-08-16T07:52:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767890
dc.description.abstractStudiens tematikk omfatter tverrfaglig undervisning og hvordan lærere kan arbeide for å tilrettelegge for dette. Tematikken er svært dagsaktuell, da dette er et viktig element i Fagfornyelsen, som har resultert i Norges nye læreplan; Kunnskapsløftet 2020. Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvordan kan lærerteam tilrettelegge for tverrfaglig undervisning for elevene i Fagfornyelsen? Studiens formål var å skape et innblikk i læreres erfaringer, holdninger og tanker knyttet til det tverrfaglige samarbeidet i lærerteam, samt hvordan samarbeidet utspiller seg i praksis i arbeidet med tverrfaglig undervisning. I dette prosjektet har det blitt undersøkt hvilke faktorer som kan ha innvirkning på lærerteamenes tverrfaglige samarbeid. Da dette er et omfattende forskningsfelt ble problemstillingen konkretisert til tre forskningsspørsmål: 1) Hvilke erfaringer har lærere med samarbeid i team? 2) Hvilke meninger har lærerteam om tverrfaglig undervisning og tverrfaglig samarbeid i Fagfornyelsen? 3) På hvilke måter kan lærerteam tilrettelegge for at elevene får tverrfaglig undervisning som er i tråd med Fagfornyelsen? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn. Herunder trekkes det inn teori, forskning og styringsdokumenter som er relevant for studiens problemstilling. Skolekulturens betydning for kollektivt samarbeid, tverrfaglighetsbegrepet og dets relevans i henhold til Fagfornyelsen er noen av elementene som presenteres. Studiens problemstilling ble belyst med utgangspunkt i en kvalitativ metode, hvor den tilpassede brevmetoden ble benyttet for empiriinnsamling. Forskningsspørsmålene ble belyst av fire lærerteam fra tre forskjellige barneskoler i samme kommune, hvor hvert lærerteam besvarte forskningsspørsmålene i et felles brev. De valgte spørsmålene har satt tydelige rammer for oppgavens oppbygning. Hvert forskningsspørsmål dannet utgangspunktet for studiens hovedkategorier i både analyse og drøftingskapitlene, som har skapt en rød tråd gjennom hele studien. Teamene belyser at tilretteleggelse av tverrfaglig samarbeid og undervisning i stor grad avhenger av skolens kultur og visjon. I tillegg kommer det tydelig frem at skolens interesse og tilretteleggelse for tverrfaglig samarbeid er avgjørende for kvaliteten på lærersamarbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.titleTverrfaglig samarbeid og undervisning i Fagfornyelsen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel