Kroppslig læring, fysisk aktivitet og lek i leseopplæringen på fjerdetrinn
Abstract
Formålet med dette forskningsprosjektet var å inspirere og bidra til å øke kunnskapen blant skolepersonell knyttet til hvordan en bør tilrettelegge for kroppslig læring, fysisk aktivitet og lek i leseopplæringen på fjerdetrinn Bakgrunnen for dette valget av tema er de nye læreplanene som kom høsten 2020. I læreplanen for norsk står det at læreren skal legge til rette for elevmedvirkning, samt stimulere lærelyst. Lærelysten kan stimuleres ved at elevene får være i bevegelse, leke og undre seg. I arbeidet har jeg også vist til teori som forteller hvorfor elementene er relevante for leseopplæringen. Gjennom empiriske undersøkelser og teori har jeg belyst dette temaet.
I en travel lærehverdag kan mange tenke at det tar lang tid, og krever for mye å legge opp til bevegelse i undervisningen. Tanken er at kroppslig læring, fysisk aktivitet og lek som løftes i denne oppgaven kan bidra til å øke kompetansen blant lærerne. Den nye kompetansen kan igjen brukes til å utforme gode undervisningsopplegg. Den teoretiske forankringen i oppgaven legger frem hvorfor det er hensiktsmessig med bevegelse i leseopplæringen.
Utgangspunktet for oppgaven er kvalitativ forskning av datamateriale som er innhentet i intervju og eget forskningsprosjekt. Lærerne som har deltatt i denne studien er positive til aktivitet, bevegelse og lek i leseopplæringen. De har bidratt med sin kunnskap, og besvart spørsmål knyttet til deres undervisning og planleggingspraksis. Dette er utgangspunkt for empiri, analyse og drøfting i denne oppgaven.
Resultatene viser kreative opplegg som kan øke lærelysten til elevene, samtidig la elevene delta i undervisningen og bruke kroppen sin i læringen. Resultatene viser også at undervisningsoppleggene er overførbare til andre klassetrinn.