Visuelle hindringer i tegneprosessen : og mitt ornamentale formspråk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2763527Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen tar for seg mitt ornamentale formspråk og hvordan visuelle
hindringer kan utfordre tegneprosessen. Prosjektet er basert på teori og undersøkelse i
eget skapende arbeid. Det didaktiske perspektivet knyttes til hovedproblemet ved å
reflektere over hvilke didaktiske potensialer som ligger i arbeid med hindringer. Som
inngang til temaet visuell hindring og ornamentikk har jeg brukt drodling. Prosjektet søker
ikke å utforske fenomenet drodling i skolesammenheng, men jeg ser på det som en viktig
del av min prosess.
«Mitt formspråk som startet med drodling ledet til problemstillingen Hvordan kan visuelle
hindringer i tegning utfordre tegneprosessen og mitt ornamentale formspråk?» For å
besvare problemstillingen tar avhandlingen for seg relevant teori, litteratur og kunst.
Prosjektet baserer seg på læring gjennom undersøkelse ved å utføre skapende arbeid i
henhold til auto-etnografisk metode. Fase 1 av undersøkelsen har en åpen eksperimentell
tilnærming, og handler om å øke min forståelse av mitt ornamentale formspråk. For å
beskrive tegningene i undersøkelsen bruker jeg gestaltprinsippene og visuell grammatikk.
Hensikten med å bruke disse er å definere de grunnleggende elementene, beskrive hva
som skjer og forstå relasjonen de enkelte elementene har til hverandre. Dette resulterer
i at første fase av utforskingen blir orientert rundt dette, men gestaltfaktorene og visuell
grammatikk er imidlertid ikke hovedfokuset videre.
Deweys tanke for læring «inquiry based learning» baserer seg på læring gjennom
undersøkelse og problemløsning. Denne teorien har vært en sentral del av mitt prosjekt.
Dewey vektla betydningen av å gjøre erfaringer og å bearbeide dem i handling (Säljö,
2016, s. 89). Ved hjelp av «inquiry based learning» utfordrer jeg mitt ornamentale
formspråk ved å legge inn visuelle hindringer for å bryte mine tegnevaner. Å bruke
visuelle hindringer og møte motstand, har vært et viktig element i min undersøkelse. Og
det har blitt en positiv ressurs i det praktiske arbeidet som har utfordret meg og mitt
ornamentale tegneuttrykk. De visuelle hindringene har gjort at jeg har måttet stoppet
opp, vært kritisk og reflekterende over mitt eget skapende arbeid.