Show simple item record

dc.contributor.advisorSolberg, Anne
dc.contributor.advisorBlaszczyk-Podowska, Jadwiga
dc.contributor.authorSundnes, Elin-Margrethe Reitan
dc.date.accessioned2021-07-06T09:31:34Z
dc.date.available2021-07-06T09:31:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763527
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg mitt ornamentale formspråk og hvordan visuelle hindringer kan utfordre tegneprosessen. Prosjektet er basert på teori og undersøkelse i eget skapende arbeid. Det didaktiske perspektivet knyttes til hovedproblemet ved å reflektere over hvilke didaktiske potensialer som ligger i arbeid med hindringer. Som inngang til temaet visuell hindring og ornamentikk har jeg brukt drodling. Prosjektet søker ikke å utforske fenomenet drodling i skolesammenheng, men jeg ser på det som en viktig del av min prosess. «Mitt formspråk som startet med drodling ledet til problemstillingen Hvordan kan visuelle hindringer i tegning utfordre tegneprosessen og mitt ornamentale formspråk?» For å besvare problemstillingen tar avhandlingen for seg relevant teori, litteratur og kunst. Prosjektet baserer seg på læring gjennom undersøkelse ved å utføre skapende arbeid i henhold til auto-etnografisk metode. Fase 1 av undersøkelsen har en åpen eksperimentell tilnærming, og handler om å øke min forståelse av mitt ornamentale formspråk. For å beskrive tegningene i undersøkelsen bruker jeg gestaltprinsippene og visuell grammatikk. Hensikten med å bruke disse er å definere de grunnleggende elementene, beskrive hva som skjer og forstå relasjonen de enkelte elementene har til hverandre. Dette resulterer i at første fase av utforskingen blir orientert rundt dette, men gestaltfaktorene og visuell grammatikk er imidlertid ikke hovedfokuset videre. Deweys tanke for læring «inquiry based learning» baserer seg på læring gjennom undersøkelse og problemløsning. Denne teorien har vært en sentral del av mitt prosjekt. Dewey vektla betydningen av å gjøre erfaringer og å bearbeide dem i handling (Säljö, 2016, s. 89). Ved hjelp av «inquiry based learning» utfordrer jeg mitt ornamentale formspråk ved å legge inn visuelle hindringer for å bryte mine tegnevaner. Å bruke visuelle hindringer og møte motstand, har vært et viktig element i min undersøkelse. Og det har blitt en positiv ressurs i det praktiske arbeidet som har utfordret meg og mitt ornamentale tegneuttrykk. De visuelle hindringene har gjort at jeg har måttet stoppet opp, vært kritisk og reflekterende over mitt eget skapende arbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleVisuelle hindringer i tegneprosessen : og mitt ornamentale formspråken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© Forfatterenen_US
dc.source.pagenumber139 s.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record