• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykisk helse i skolen. En kvalitativ intervjuundersøkelse om lærernes erfaringer av arbeidet med psykisk helse og livsmestring i skolen.

Strange, Astrid Kristin
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2756937
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i pedagogikk [146]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Det har i de seneste årene, blitt et større fokus på psykisk helse, implisitt i skolen. Med tanke på Utdanningsdirektoratets (2019) nye overordnede læreplan, skal folkehelse og livsmestring nå implementeres inn i alle skolens fag, så langt det er mulig. Psykisk helse er derfor nå et tema alle lærere blir nødt til å forholde seg til.

Formålet med undersøkelsen er å belyse lærernes erfaringer, forståelse og refleksjoner knyttet til arbeidet med å fremme barn og unges psykiske helse og livsmestring i skolen. Jeg har valgt å gjøre en kvalitativ tilnærming, og utført fire kvalitative forskningsintervjuer av lærere, i henholdsvis barnetrinnet, mellomtrinnet, ungdomsskolen og den videregående skolen. Den overordnede problemstillingen er som følger:

Hvordan erfarer lærere i ulike klassetrinn arbeidet med å fremme barn og unges psykiske helse og livsmestring i skolen?

Mer spesifikt ønsket jeg å utforske lærernes erfaringer gjennom følgende forskningsspørsmål:

Hva legger lærerne i begrepene psykisk helse og livsmestring i skolesammenheng, og hvilke forhold og faktorer ved skolen sees som sentrale for å lykkes med arbeidet med å fremme psykisk helse og livsmestring i skolen?

Hva slags ressurser og kompetanser vurderes som nødvendig for skoler og skoleeier med hensyn til å forebygge og ivareta et godt psykososialt miljø, og hvordan vurderer læreren sin egen kompetanse og ansvarsrolle i håndteringen av elever med psykiske utfordringer?
 
 
 
Utgiver
University of South-Eastern Norway

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit