"Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning
Journal article, Peer reviewed
Published version
![Thumbnail](/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2740621/Et%2b%2bspr%25C3%25A5k%2b%2bsom%2b%2balle%2b%2bandre.%2b%2bOm%2b%2bnorsk%2b%2bromani%2b%2bi%2b%2bsamfunn%2b%2bog%2b%2butdanning.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Fløgstad, G. N. (2020). “Et språk som alle andre”. Om norsk romani i samfunn og utdanning. Acta Didactica Norden, 14(1). https://doi.org/10.5617/adno.7911Abstract
Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk av flere språk. I denne artikkelen tar jeg for meg hva vi vet om norsk romani i dag, gjennom en omfattende metastudie, ispedd observasjoner fra eget feltarbeid. Videre analyserer jeg disse observasjonene i et bruksbasert lys. Bruksbasert og annen kognitiv teori er gjerne bakteppet i profesjonsorienterte tilnærminger til språk og skole i Norge i dag, men en eksplisitt bruk av det som postuleres i denne teorien er ikke vanlig, til tross for at denne teorien har svært gode verktøy for å møte et vell av ulike former for flerspråklighet. Jeg diskuterer hvordan læreren kan benytte seg av disse innsiktene i møtet med flerspråklige elever med varierende språklig kompetanse, slik som talere av norsk romani.