Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Ragnhild Laird
dc.contributor.authorKrogstad, Kari
dc.date.accessioned2021-04-30T11:29:50Z
dc.date.available2021-04-30T11:29:50Z
dc.date.created2020-06-17T13:14:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationIversen, R. L., & Krogstad, K. (2020). Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen? Prismet, 71(2).en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2740588
dc.description.abstractBarnehager tilbys vandringer for barn i kirker i forbindelse med jul, og kurs for barn i yoga og meditasjon, av eksterne aktører. Vi har spurt barnehagelærerstudenter og deres praksislærere om de vil takke ja til slike tilbud, og bedt dem begrunne sine svar. Resultatet viser at majoriteten vil takke ja til begge og anser dem verken som religiøs involvering eller uttrykk for religiøs praksis. Vi diskuterer på hvilken måte tilbudene kan betraktes som religion med utgangspunkt i Jonathan Z. Smiths stedlige kategorier, og hvem som har definisjonsmakten over hva som er religion og religionsutøvelse i en barnehagekontekst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleJulevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© The Author(s) 2020.en_US
dc.source.volume71en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.8000
dc.identifier.cristin1815960
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal