Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2740241Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette.
Ved å ta utgangspunkt i klassisk karrierevalg- og karriereutviklingsprosess viser denne avhandlingen hvordan man kan skape en styrkebasert tilnærming til karrierelæring med bruk av AI.I dette har jeg også inkludert Bill Laws karrierelæringsteori DOTS.
Studien er utført som en kvalitativ undersøkelse med en fenomenologisk tilnærming, og inneholdt en rekke karrierelæringsaktiviteter på vg1 yrkesfag over 4 uker. Denne ble utarbeidet som en workshop og fikk navnet: «Oppdag dine styrker – og bruk de i din karriere til å mestre overganger og utfordringer, se muligheter og ta gode valg for et godt liv.» Både planen og lysbildene til workshopen ligger som vedlegg til denne masteroppgaven.
Tilnærmingen handler om å finne og identifisere styrker hos elevene i læringsaktivitetene. Finne det som fungerer godt, finne deres suksesshistorier og styrker, og sette dette inn i et karrierelæringsperspektiv. Det handler om å utvikle karrierekompetanse gjennom karrierelæring, som har til hensikt å gjøre de mer bevisst på seg selv, hverandre, hvem de er og hvilke styrker de har, samt å se muligheter og kunne ta gode valg for livet. Det å utvikle elevers karrierekompetanse kan sees i sammenheng med å sette elever i stand til å mestre livet - livsmestring, som jeg opplever at skolen i større grad fokuserer på for tiden.