dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette.
Ved å ta utgangspunkt i klassisk karrierevalg- og karriereutviklingsprosess viser denne avhandlingen hvordan man kan skape en styrkebasert tilnærming til karrierelæring med bruk av AI.
I dette har jeg også inkludert Bill Laws karrierelæringsteori DOTS.
Studien er utført som en kvalitativ undersøkelse med en fenomenologisk tilnærming, og inneholdt en rekke karrierelæringsaktiviteter på vg1 yrkesfag over 4 uker. Denne ble utarbeidet som en workshop og fikk navnet: «Oppdag dine styrker – og bruk de i din karriere til å mestre overganger og utfordringer, se muligheter og ta gode valg for et godt liv.» Både planen og lysbildene til workshopen ligger som vedlegg til denne masteroppgaven.
Tilnærmingen handler om å finne og identifisere styrker hos elevene i læringsaktivitetene. Finne det som fungerer godt, finne deres suksesshistorier og styrker, og sette dette inn i et karrierelæringsperspektiv. Det handler om å utvikle karrierekompetanse gjennom karrierelæring, som har til hensikt å gjøre de mer bevisst på seg selv, hverandre, hvem de er og hvilke styrker de har, samt å se muligheter og kunne ta gode valg for livet. Det å utvikle elevers karrierekompetanse kan sees i sammenheng med å sette elever i stand til å mestre livet - livsmestring, som jeg opplever at skolen i større grad fokuserer på for tiden. | |