dc.contributor.author | Røise, Petra | |
dc.contributor.author | Bjerkholt, Eva | |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T13:08:07Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T13:08:07Z | |
dc.date.created | 2020-11-05T11:21:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Røise, P., & Bjerkholt, E. M. (2020). Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg. Forskning og forandring, 3(1), 47–69. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-5279 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2733184 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen handler om hvordan samtalene i deltakerorientert forskning bidrar til å åpne og lukke for frigjørende deltakelse. Deltakerorientert forskning har en demokratisk og emansipatorisk hensikt ved å ta utgangspunkt i deltakernes ulike kunnskaper, erfaringer og praksis. Ny kunnskap utvikles gjennom at deltakerne er villige til å sette sin forforståelse på spill og åpne for ny erkjennelse. Artikkelen tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt som illustrerer deltakernes ulike posisjoner, en forskningssirkel hvor deltakerne undersøkte hvordan de kan utvikle sine arbeidsmåter i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Deltakerne er lærere, karriererådgivere og en forsker. Ved å benytte kontekstuell analyse (Svensson & Doumas, 2013) kombinert med analyse av de fire årsakene (Kindeberg, 2011; Bjerkholt, Ørbæk & Kindeberg, 2020) blir det synliggjort hvordan alle deltakerne, inkludert lederen av forskningssirkelen, setter sin forforståelse i spill gjennom en kritisk-dialogisk prosess. Det diskuteres hvilken betydning kritisk-dialogiske prosesser kan ha i organisasjoners læring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Petra Røise & Eva Bjerkholt. | en_US |
dc.source.pagenumber | 47-69 | en_US |
dc.source.volume | 3 | en_US |
dc.source.journal | Forskning og Forandring | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/fof.v3.2160 | |
dc.identifier.cristin | 1845205 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |