Master i grunnskolelærerutdanning 5-10: Recent submissions
Now showing items 261-274 of 274
-
Feil som ressurs i matematikk
(Master thesis, 2022)Vår avhandling undersøker om matematikklærere benytter feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Vi har dermed kommet frem til problemstillingen: «Benytter matematikklærere feil som en ressurs i matematikkunderv ... -
Hva er kroppsøvingsfagets rolle i fremtidens skole og samfunn? - En kvalitativ studie av dagens og fremtidens kroppsøvingsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å utforske hvilke fremtider som er mulige for kroppsøvingsfaget i Norge. Deltakerne i prosjektet deler deres erfaringer om hvordan de tolker og operasjonaliserer kroppsøvingsfaget. De ... -
Prosjektarbeid i naturfag - Hvordan øke elevers opplevelse av læring og trivsel?
(Master thesis, 2022)Prosjektarbeid har med fagfornyelsen og LK20 igjen blitt en veldig aktuell undervisningsmetode å bruke i skolen. Med nye læreplaner som legger økt vekt på praktisk og variert undervisning, som gjerne bør være tverrfaglig, ... -
Elevers representasjoner når de løser tekstoppgaver
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan elever på 10. trinn bruker representasjoner og gjennomfører overganger mellom representasjoner når de løser tekstoppgaver. Målet har vært å se på hvordan elever resonnerer når ... -
Kognitive utfordringer i møte med programmering
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det ... -
Læreres syn på matematisk modellering
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Matematisk modellering er svært fremtredende i den nye læreplanen ved at begrepet er kommet inn som et eget kjerneelement og begrepet ... -
Communicate or Die!: Keep Talking and Nobody Explodes, EFL Learning and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)The willingness to communicate (WTC) of young learners is influenced by several factors, such as situational factors, motivation, lack of confidence, and anxiety. Numerous researchers have examined possible theories and ... -
Å tegne i Naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til det å tegne i naturfag. Dette blir studert i en undervisningsøkt som der elevene skal tegne en modell av drivhuseffekten. Undervisningsopplegget ... -
Flerspråklighet i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om matematikklæreres fortellinger og erfaringer fra klasserommet med elever med norsk som andrespråk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskningsstudie i samarbeid med forskningsprosjektet MIM (USN, u.å. c). Forskningsgruppen har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i ... -
Inn i det ukjente? En studie av bruk av filmen «Frost 2» i undervisning om samiske perspektiver på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om samiske innhold i grunnskolens opplæring. Jeg var interessert i hvordan ambisjonene om å inkludere samiske perspektiv i undervisningen kan operasjonaliseres i konkrete undervisningspraksiser. ... -
Kroppsøving utendørs: Aktualisering av potensielle affordances i skolens uteområde i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kroppsøvingslærere kan bruke skolenes uteområder for å lage en mer variert undervisning, men også hvordan elever og kroppsøvingslærere sammen kan se flere muligheter i uteområdet. ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ... -
«Akkurat nå venter jeg bare på at det skal bli min tur». En kvalitativ studie om skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn på videregående opplæring.
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven har avbrudd på videregående opplæring som overordnet tema, videre er fokuset på skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn som er født utenfor Norge. Skoleavbrudd på videregående skole har vist seg å ... -
Didaktiske perspektiver ved bruk av digitale læringsressurser for elevenes dybdelæring.
(Master thesis, 2020)Gjennom kvalitativt dominert studie har lærer og elevers erfaringer og refleksjoner kommet frem knyttet mot anvendelse av digitale læremidler – og læringsressurser rettet mot elevenes dybdelæring. Formålet med studien er ...