Now showing items 23-42 of 205

    • Det herre med lesing kommer ikke over natta 

      Lindekleiv, Tone (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne studien var å undersøke hvordan et utvalg norsklærere tilpasser leseopplæringen for elever med lesevansker på mellomtrinnet. For å svare på problemstillingen min trengte jeg å finne norsklærere og få et ...
    • Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ungdomstrinnet 

      Sønstebø, Emma; Verpe, Linn Lysåker (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne studien har vi forsket på hvordan lærerens didaktiske valg i arbeid med folkehelse og livsmestring, stimulerer til elevenes egen opplevelse av livsmestring. Bakgrunnen for valg av tema i vår ...
    • Developing Identity Development in English Classroom: A study implementing interdisciplinary topics with the help of YA fiction 

      Christensen, Lisa Dalsgaard; Weberg, Ingrida (Master thesis, 2023)
      Young adults meet different challenges in school and society, where bullying and poor life quality affect the understanding of identity development. Therefore, our thesis will focus on how English teaching at secondary ...
    • Didaktiske perspektiver ved bruk av digitale læringsressurser for elevenes dybdelæring. 

      Kalleberg, Gina Kristine Brekke (Master thesis, 2020)
      Gjennom kvalitativt dominert studie har lærer og elevers erfaringer og refleksjoner kommet frem knyttet mot anvendelse av digitale læremidler – og læringsressurser rettet mot elevenes dybdelæring. Formålet med studien er ...
    • Digitale apper i samfunnsfagundervisningen 

      Medlie, Markus Olai Aagaard-Nilsen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse de ulike fordeler og ulemper man som lærer kan støte på ved å bruke apper og spill i samfunnsfaget. Gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan digitale apper bidra til en ...
    • Digitale beregningsverktøy og grunnleggende programmering som middel for tilpasset opplæring 

      Movahediasl, Mehrdad (Master thesis, 2023)
      Tema for denne masteroppgaven er digitale verktøy og tilpasset opplæring i matematikkfaget på ungdomsskoler. Etter at den nye læreplanen LK20 ble gjennomført høsten 2020, ble matematikklærerens digitale ferdigheter innen ...
    • Digitale ferdigheter i norskfaget 

      Karlsen, Veronica Lyngmo; Rogn, Linda Grønning (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for vår masteroppgave, er et skifte i hvordan man forstår begrepet digitale ferdigheter i læreplanen i norsk. Siden digitale ferdigheter ble introdusert i læreplanen, har forståelsen gradvis vært i endring, og ...
    • Digitale opptak som verktøy i arbeidet med ordforrådet hos minoritetsspråklige elever 

      Gautschi, Bjørn (Master thesis, 2022)
      I denne studien er det undersøkt om det er hensiktsmessig å jobbe med minoritetsspråklige elevers ordforråd gjennom å bruke digitale opptak i form av podkast. Formålet har vært å øke disse elevenes skolespråklige ordforråd ...
    • Digitale verktøy i skolen 

      Faryabi, Khalid (Master thesis, 2023)
      Denne masteravhandlingen har hatt som mål å undersøke hvordan digitale verktøy kan fremme kunnskap og læring i skolen. Oppgaven legger vekt på mellomtrinnet, men mye av forskningsinnhentingen er både fra barneskolen helt ...
    • Dybdelæring i KRLE-faget - en kvalitativ studie med fokus på KRLE-læreres forståelse av og arbeid med dybdelæring 

      Svendsen, Mariell Johannessen (Master thesis, 2022)
      Dybdelæring er et begrep som har fått en viktig rolle i den norske skolen med ny overordnet del og nye læreplaner i fagene. Likevel finnes det ingen klare definisjoner av begrepet. Skolen skal arbeide for å fremme dybdelæring, ...
    • Dyktighet i kroppsøving 

      Christensen, Joakim Ekornrød (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne mastergradsoppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår dyktighet i kroppsøving og hvordan dette anvendes gjennom deres vurderings- og karaktersettingspraksis, derav studiens ...
    • EFL Vocabulary through Gaming: How pupils learn new words through playing videogames 

      Clausen, Tobias Fjeldbo (Master thesis, 2023)
      This study focused on finding correlations between playing different genres of videogames and their receptive and productive English vocabulary. It also delved into how the use of Metacognitive Learning Strategies impacted ...
    • Ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfag: En litteraturstudie 

      Tveitane, Vetle; Jemtland, Ola Murud (Master thesis, 2023)
      Denne litteraturstudien har sett på hvordan ekskursjon diskuteres i relevant faglitteratur og hvordan faglitteraturen beskriver læringsutbyttet av ekskursjoner eller andre begreper for alternative læringsrom. Ut ifra et ...
    • Elever av Jehovas vitner i klasserommet 

      Aasland, Guro (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven ser jeg på hvordan lærere kan legge til rette for å skape et inkluderende klasserom for elever med bakgrunn i Jehovas vitner, samt hvilke utfordringer de kan møte på i skolen og i undervisningssammenheng. ...
    • Elever med ADHD i skolen - En kvalitativ studie for hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen 

      Kåsa, Rikke Margrethe; Skjønstad, Kristoffer Nilsen (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på tidligere forskning og teori som omhandler ulike ...
    • Elever med høyt læringspotensial i matematikk 

      Johansen, Sindre Langerud (Master thesis, 2023)
      Målet med denne oppgaven var å gå i dybden på hvilke tanker og meninger et utvalg lærere har om temaet: elever med høyt læringspotensial. Søkelyset er satt på hvordan lærerene identifiserer elever med høyt læringspotensial ...
    • Elevers arbeid med matematisk modellering 

      Braatø, Liv-Marit Boxaspen; Rilvaag, Maren Tveiten (Master thesis, 2023)
      Nøkkelord: matematisk modellering, Fermi-problemer, LK20, estimering, sosial læring Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i elevers arbeid med matematisk modellering samt deres refleksjoner rundt å arbeide ...
    • Elevers lave engasjement i matematikk - et oppdrag for stort for en superhelt å løse alene? 

      Takset, Linda; Winnæss, Hannah (Master thesis, 2023)
      Lavt engasjement blant elevene er noe som alltid har preget skolen (Jordet, 2020). Og det viser seg at problemet med å engasjere elever i matematikk heller ikke er nytt (Brown, 2017). For å få en dypere innsikt i hva som ...
    • Elevers livsmestring i en digital tilstand: Fire læreres perspektiver 

      Øygarden, Helle (Master thesis, 2023)
      Livsmestring er blitt et nøkkelbegrep i LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig har livene elevene skal mestre endret seg radikalt det siste tiåret - med sosiale medier og mobiltelefoner. I denne masteroppgaven ...
    • Elevers representasjoner når de løser tekstoppgaver 

      Sæter, Christian Fydrych (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan elever på 10. trinn bruker representasjoner og gjennomfører overganger mellom representasjoner når de løser tekstoppgaver. Målet har vært å se på hvordan elever resonnerer når ...