dc.contributor.author | Eik, Liv Torunn | |
dc.contributor.author | Lyberg, Anne Marit | |
dc.contributor.author | Wittek, Anne Line | |
dc.date.accessioned | 2021-02-25T09:10:52Z | |
dc.date.available | 2021-02-25T09:10:52Z | |
dc.date.created | 2020-10-19T17:59:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Eik, L. T., Lyberg, A., & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”: En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? . Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 5(1), e3041. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2730272 | |
dc.description.abstract | Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er:
• Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene?
• Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse?
Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 The author(s). | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | NORDVEI - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041 | |
dc.identifier.cristin | 1840671 | |
dc.source.articlenumber | e3041 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |