Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPrøitz, Tine Sophie
dc.date.accessioned2021-01-14T13:12:49Z
dc.date.available2021-01-14T13:12:49Z
dc.date.created2020-12-11T17:09:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPrøitz, T. (2020). Praksisnær forskning og partnerskap i et tredje rom. Pedagogisk forskning i Sverige, 25(4), 79-82.en_US
dc.identifier.issn1401-6788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723114
dc.description.abstractSett med norske øyne er den svenske debatten om praktiknæra forskning ytterst interessant og misunnelsesverdig. Den er interessant gjennom sin likhet med hvordan norske myndigheter over de siste tiår har vektlagt innsatser for at pedagogisk forskning skal bli mer praksisnær, anvendbar og dermed mer til nytte for skolen og lærerne. Misunnelsesverdig fordi vi i motsetning til Sverige på langt nær har den samme tradisjonen for en så uttalt debatt om hva det faktisk innebærer at den pedagogiske forskningen er praksisnær. Ved første øyekast synes det selvfølgelig at pedagogisk forskning skal være praksisnær – for hva skulle den ellers være? Mange vil også hevde at forskingen de arbeider med i tilknytning til skoler, lærere og elever er nær praksis. Den svenske debatten synliggjør at det er et stadig behov ikke bare for å debattere hva praksisnær er, men også hva ropet etter praksisnær forskning er et uttrykk for. Hva søkes det å oppnå med praksisnær forskning? Hvem er aktørene som skal involveres og hvilke roller har de? Hvilke fordeler og ulemper fører slik forskning med seg for deres arbeid og ikke minst hvilke kunnskapsbidrag kan vi forvente? I dette innlegget kommer jeg ikke til å svare på alle disse spørsmålene. Jeg kommer til å peke på noen dilemmaer som følger av det jeg, paradoksalt nok i en tid med pandemi og sosial distansering, vil kalle nærhets-bevegelsen og det som kanskje kan være et mulig veivalg i arbeidet med praksisnær forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titlePraksisnær forskning og partnerskap i et tredje romen_US
dc.typeAcademic articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright © 2020 Tine Prøitz.en_US
dc.source.pagenumber79-82en_US
dc.source.volume25en_US
dc.source.journalPedagogisk Forskning i Sverigeen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15626/pfs25.04.04
dc.identifier.cristin1858894
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal