Olav Haraldssons bilde i den moderne verden Gustav Vigeland's image of St Olaf
Chapter
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2660355Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Alvestad, K. C. (2019). Olav Haraldssons bilde i den moderne verden. In K. Hauglid, G. Vigeland, K. C. Alvestad, E.-T. Aarseth, I. Å. Hammervoll, K. E. Halvorsrud, S. G. Lange, A. Moi, & M. V. Sandvik (red.), To nasjonale ikoner = Two national icons : Gustav Vigeland + Nidarosdomen = Two national icons (s. 100-128). Trondheim: Museumsforlaget.Sammendrag
Arven etter Gustav Vigeland er mangfoldig og betydningsfull i både en nasjonal og internasjonal sammenheng. Men blant de mindre kjente elementene i produksjonen hans er arbeidene han utførte mens han var tilknyttet Nidarosdomens Restaureringsarbeider i perioden 1898-1902 og senere. I løpet av denne tiden produserte Vigeland en rekke statuer til Domen som var inspirert av middelalderens skulpturer og uttrykksform. Blant disse statuene er en forholdvis anonym statue av Hellig Olav som i dag står på ytterveggen av Oktogonen, men som i stil har vært betydningsfull for ettertiden. De ikonografiske elementer brukt i Vigelands Olavsstatue legger grunnlaget for uttrykksformen for det moderne Olavsbilde i Norge og internasjonalt. Samtidig må dette uttrykket sees i sammenheng med hans andre arbeider ved Nidarosdomen og inspirasjonen han fikk fra studieturen til Frankrike og Storbritannia i 1900-01. Denne artikkelen vil redegjøre for Vigelands forhold til og bruken av middelalderkunsten og hovedsakelig dets Olavsbilder i sine arbeider. Artikkelen vil se dette i sammenheng med forholdet mellom Vigeland og arkitekt Christie, samt påvirkningen av samtidens kontinentale medievalisme på Gustav Vigelands tilnærming til Hellig Olav og de andre arbeidene til Domen. Igjennom dette vil artikkelen sette søkelys på Vigelands medievalisme og dens arv i moderne tid.