• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Olav Haraldssons bilde i den moderne verden Gustav Vigeland's image of St Olaf

Alvestad, Karl Christian
Chapter
Accepted version
Thumbnail
View/Open
2019AlvestadOlav (485.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2660355
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kultur, religion og samfunnsfag [140]
  • Publikasjoner fra CRIStin [2791]
Original version
Alvestad, K. C. (2019). Olav Haraldssons bilde i den moderne verden. In K. Hauglid, G. Vigeland, K. C. Alvestad, E.-T. Aarseth, I. Å. Hammervoll, K. E. Halvorsrud, S. G. Lange, A. Moi, & M. V. Sandvik (red.), To nasjonale ikoner = Two national icons : Gustav Vigeland + Nidarosdomen = Two national icons (s. 100-128). Trondheim: Museumsforlaget.  
Abstract
Arven etter Gustav Vigeland er mangfoldig og betydningsfull i både en nasjonal og internasjonal sammenheng. Men blant de mindre kjente elementene i produksjonen hans er arbeidene han utførte mens han var tilknyttet Nidarosdomens Restaureringsarbeider i perioden 1898-1902 og senere. I løpet av denne tiden produserte Vigeland en rekke statuer til Domen som var inspirert av middelalderens skulpturer og uttrykksform. Blant disse statuene er en forholdvis anonym statue av Hellig Olav som i dag står på ytterveggen av Oktogonen, men som i stil har vært betydningsfull for ettertiden. De ikonografiske elementer brukt i Vigelands Olavsstatue legger grunnlaget for uttrykksformen for det moderne Olavsbilde i Norge og internasjonalt. Samtidig må dette uttrykket sees i sammenheng med hans andre arbeider ved Nidarosdomen og inspirasjonen han fikk fra studieturen til Frankrike og Storbritannia i 1900-01. Denne artikkelen vil redegjøre for Vigelands forhold til og bruken av middelalderkunsten og hovedsakelig dets Olavsbilder i sine arbeider. Artikkelen vil se dette i sammenheng med forholdet mellom Vigeland og arkitekt Christie, samt påvirkningen av samtidens kontinentale medievalisme på Gustav Vigelands tilnærming til Hellig Olav og de andre arbeidene til Domen. Igjennom dette vil artikkelen sette søkelys på Vigelands medievalisme og dens arv i moderne tid.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit