Sosiale mediers rolle i jobbsøkingsprosessen : #Facebook #LinkedIn #Instagram #Snapchat #Twitter
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Olafsen, A. H., & Nilsen, E. R. (2019). Sosiale mediers rolle i jobbsøkingsprosessen. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse, 22(4), 42-49.Abstract
Sosiale medier er ikke lenger bare en del av den private sfære, men også noe bedrifter bruker aktivt til å promotere seg. Blant annet ser man store muligheter ved bruk av sosiale medier for en rekke HR-funksjoner, inkludert rekruttering. Det vi imidlertid vet mindre om, er arbeidssøkers bruk av sosiale medier i jobbsøking. Denne studien studerer potensielle arbeidstakeres bruk av sosiale medier i jobbsøking. Vi har intervjuet 20 økonomistudenter fra Norge og Canada om deres antakelser om, syn på og praksis rundt bruk av sosiale medier i jakten på sin fremtidige arbeidsgiver. Resultatene viser at informantene i denne studien ikke bruker sosiale medier aktivt i sin orientering om aktuelle arbeidsgivere. Allikevel ser det ut til at eksponering gjennom sosiale medier indirekte påvirker potensielle arbeidstakeres oppfatning av ulike bedrifter. Sosiale medier ser ut til å være mest hensiktsmessig som en del av arbeidsgiveres merkevarebygging for arbeidsgivere (employer branding)-strategi. Rekruttering kan derfor ikke sees på i snever forstand.