dc.contributor.author | Veum, Aslaug | |
dc.contributor.author | Eilertsen, Anders | |
dc.date.accessioned | 2020-03-17T13:32:33Z | |
dc.date.available | 2020-03-17T13:32:33Z | |
dc.date.created | 2019-03-26T14:19:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Norsklæreren. 2019, 2019 (1), 1-14. | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647209 | |
dc.description.abstract | Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke utfordringer elevene har med å lese kritisk. Fire avgangselever i videregående skole ble intervjuet om hvordan de forstod teksten «Jødeproblemets løsning» fra 1938, og vi drøfter svarene deres opp mot relevant forskning og didaktiske muligheter i norskfaget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://static1.squarespace.com/static/5d00b418d9cad80001fc3882/t/5d8dc41734e4170605f1b7a9/1569571880213/Vitenskapelig_artikkel.pdf | |
dc.title | Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-14 | en_US |
dc.source.volume | 2019 | en_US |
dc.source.journal | Norsklæreren | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1687869 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |