dc.contributor.author | Solberg, Janne | |
dc.date.accessioned | 2020-03-17T12:10:14Z | |
dc.date.available | 2020-03-17T12:10:14Z | |
dc.date.created | 2019-10-15T13:46:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning. 2019, 18 (1). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647182 | |
dc.description | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en_US |
dc.description.abstract | Artikkelen bygger på et tidagers feltarbeid i en barnehage som undersøker samspillet mellom foreldre og ansatte i bringe-og hentesituasjoner. Inspirert av Goffmans teorier om rammerkaster artikkelen lys overhvilke rammer som preger hverdagsmøtene, og detdiskuteresomforeldre tilbys tilstrekkelig med voksenrammer i hverdagsmøtene.Hverdagsmøtene var i dette materialet ofte preget av en barnerammei tillegg til blandede rammersom skulle passe både barn og foreldre. Rene voksenrammer, som Rammeplan for barnehagen ser ut til å forutsette, var mindre fremtredende. Det beskjedne omfanget av eksklusive voksenrammer sees i sammenheng med diskursen om det medvirkende barnet, og ikke bare antall ansatte og materielle rammer. Funnene gir grunn til å diskutere om alle parter får medvirkningsbehovene sine godt ivaretatt. Indirekte og ritualiserte kommunikasjonspraksiservil også i liten grad ruste barnehagelæreren på mer utfordrende foreldresamtaler som jf. tidligere forskning har vært et problem. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Opphavsrett 2019 Janne Solberg | en_US |
dc.source.pagenumber | 12 | en_US |
dc.source.volume | 18 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7577/nbf.3433 | |
dc.identifier.cristin | 1737229 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |