Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer?
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Artikkelen bygger på et tidagers feltarbeid i en barnehage som undersøker samspillet mellom foreldre og ansatte i bringe-og hentesituasjoner. Inspirert av Goffmans teorier om rammerkaster artikkelen lys overhvilke rammer som preger hverdagsmøtene, og detdiskuteresomforeldre tilbys tilstrekkelig med voksenrammer i hverdagsmøtene.Hverdagsmøtene var i dette materialet ofte preget av en barnerammei tillegg til blandede rammersom skulle passe både barn og foreldre. Rene voksenrammer, som Rammeplan for barnehagen ser ut til å forutsette, var mindre fremtredende. Det beskjedne omfanget av eksklusive voksenrammer sees i sammenheng med diskursen om det medvirkende barnet, og ikke bare antall ansatte og materielle rammer. Funnene gir grunn til å diskutere om alle parter får medvirkningsbehovene sine godt ivaretatt. Indirekte og ritualiserte kommunikasjonspraksiservil også i liten grad ruste barnehagelæreren på mer utfordrende foreldresamtaler som jf. tidligere forskning har vært et problem.
Description
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.