Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOrmestad, Monica
dc.date.accessioned2020-02-19T12:29:49Z
dc.date.available2020-02-19T12:29:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642587
dc.descriptionFull text available 2029-06-30
dc.description.abstractDenne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever skal lære i skolen i framtida, og det å lese kritisk er viktig for å kunne være en aktiv og selvstendig deltaker i et moderne demokrati. Det er derimot lite forskning gjort i norske klasserom på hvordan lærere kan fremme elevers kritiske lesing, og det er også noe utydelig hva kritisk lesing egentlig er. Masteroppgava har en sosialsemiotisk og kritisk diskursanalytisk tilnærming til tekst, og forstår kritisk literacy som at ingen tekster kan ses som verdinøytrale. Kompetanse i kritisk literacy vil dermed si evnen til å gjenkjenne underliggende ideologi i en tekst, utfordre tekstens konstruksjoner av verdier og virkelighetsbilder og utforme alternativer til disse. På bakgrunn av dette har jeg prøvd ut et rammeverk for kritisk lesing, hvor elevene først blei eksplisitt introdusert for relevante faguttrykk knytta til den sakteksten som skulle leses. Deretter nærleste elevene samme teksten på fire ulike måter, etter inspirasjon fra Suzanna Swärds lesemodell Steg-for-steg (2016). Oppgavas problemstilling er: Hvordan kan begrepsapparatet fra kritisk tekstanalyse operasjonaliseres for ei heterogen gruppe elever på 10. trinn, og på hvilken måte bidrar eksplisitt opplæring i et metaspråk til å styrke disse elevenes kritiske leseferdigheter? Problemstillinga blir besvart ved hjelp av tre forskningsspørsmål hvor jeg undersøker i hvilken grad informantene mestrer å identifisere språklige ressurser som benyttes i teksten, om de klarer å tolke hva de språklige ressursene kan ha å si for virkelighetsbildet i teksten (sosial funksjon), og om de klarer å se teksten i et større samfunnsperspektiv (samfunnseffekt). Forskningsdataene mine er åtte elevers fagsamtaler underveis i lesinga av en saktekst, samt fem av disse elevenes skriftlige tekstanalyser etter lesing. Hovedfunna mine er at begrepsapparatet fra kritisk tekstanalyse kombinert med nærlesingsmodellens rammer og støtte, styrker elevenes kritiske lesekompetanse - uavhengig av faglig nivå. Resultatene indikerer at kritisk lesing ikke kan forbeholdes de beste leserne, men at alle elever, uavhengig av faglig nivå, kan utvikle kompetansen i kritisk literacy. Utvikling av grunnleggende ferdigheter i lesing og kritisk lesekompetanse bør derfor gå parallelt, og det er lærerens ansvar å finne tekster som passer til elevenes nivå og mål med lesinga. Funnene bør få en konsekvens for hvordan vi jobber med kritisk literacy i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectnorskdidaktikk
dc.titleKritisk literacy i norskfageten_US
dc.title.alternativeUtprøving og evaluering av et rammeverk for kritisk lesing på 10. trinn.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber151en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel