Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEnger Hansen, Mette
dc.date.accessioned2020-02-17T12:57:10Z
dc.date.available2020-02-17T12:57:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642002
dc.description.abstractDenne masteroppgava tar utgangspunkt i problemstillinga Hvem er det flerkulturelle norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ slik de er uttrykt i norsklæreverka for VG1? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende kompetansemål for VG1 på studiespesialiserende studieretning: «Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster». For å finne svar på problemstillinga er de fire norsklærebøkene som er i bruk på studiespesialiserende studieretning i den videregående skolen studert; Grip teksten, Moment, Intertekst og Panorama. Teorigrunnlaget bygger på kulturteori, herunder postkolonialisme og orientalisme. Studier i hvordan ‘vi’ og ‘dem’ settes opp mot hverandre i tekster, er også sentralt. Her blir begrepa inklusive og eksklusive ‘vi’ diskutert. Det er benyttet både kvantitative og kvalitative metoder. Kritisk diskursanalyse er sentralt. Funn fra studien viser at det er forskjeller i hvordan de ulike lærebøkene har realisert kompetansemålet, men det har fått en sentral plass i tre av fire lærebøker. Funn viser også at diskursen fra orientalismen er framtredende i de litterære tekstene som er valgt. En diskurs med utgangspunkt i konflikt og fordommer preger flertallet av de litterære tekstene som er tilknytta kompetansemålet. Det er også en ganske om fattende bruk av eksklusive ‘vi’ i lærebokteksten, men også her varierer det fra lærebok til lærebok. Jeg konkluderer med at det er et for stort fokus på kompetansemålets ene del, nemlig kulturkonflikter. Kulturmøtene har fått mindre plass i læreverka. En kan dermed stille spørsmål ved om læreverka har realisert kompetansemålet fullt ut.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectlærebøkeren_US
dc.subjectvideregående skoleren_US
dc.subjectflerkulturelleen_US
dc.titleHvem er norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ i dagens flerkulturelle klasserom?en_US
dc.title.alternativeEn studie av lærebøker i norsk for vg1.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel