dc.contributor.author | Carlsen, Kari | |
dc.contributor.author | Randers-Pehrson, Anniken | |
dc.contributor.author | Hermansen, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2019-03-19T12:01:31Z | |
dc.date.available | 2019-03-19T12:01:31Z | |
dc.date.created | 2018-12-20T09:48:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A. 2018, 25 (3), 58-73. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2590616 | |
dc.description | Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens. | nb_NO |
dc.description.abstract | Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til å se hele løpet fra barnehage til PhD-nivå i sammenheng,og i denne artikkelen presenteres og drøftes derfor endringer og tendenser relatert til hele utdanningsløpet. Artikkelen er tredelt. I den første delen beskrives endringstendenser knyttet til nåsituasjonen i utdanningsfeltet, i den andre delen belyses tendenser vedrørende det kunst-og håndverksdidaktiske forskningsfeltet og i den siste delen drøftes endringstendenser i et videre utdanningspolitisk perspektiv. Her trekkes det frem paradokser og motsetninger i fagets utdanningspolitiske mandat mellom danning versus instrumenta-lisme, individfokus versus samfunnsrelevans og faglig bredde og dybde. Det etterlyses sterkere politisk vilje og handlekraft med henhold til å styrke kunst og håndverksfagene i hele utdanningsløpet. Forfatterne anvender en eklektisk og hermeneutisk tilnærming for å beskrive og tolke sentrale tendenser som kommer til syne i materialet. Tendensene drøftes til slutt i et kritisk perspektiv. | nb_NO |
dc.description.abstract | Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.uri | https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/3028/2954 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58-73 | nb_NO |
dc.source.volume | 25 | nb_NO |
dc.source.journal | Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1646002 | |
cristin.unitcode | 222,59,5,0 | |
cristin.unitname | Institutt for estetiske fag | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |