Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2590616Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for estetiske fag [105]
- Publikasjoner fra CRIStin [3857]
Originalversjon
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A. 2018, 25 (3), 58-73.Sammendrag
Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til å se hele løpet fra barnehage til PhD-nivå i sammenheng,og i denne artikkelen presenteres og drøftes derfor endringer og tendenser relatert til hele utdanningsløpet. Artikkelen er tredelt. I den første delen beskrives endringstendenser knyttet til nåsituasjonen i utdanningsfeltet, i den andre delen belyses tendenser vedrørende det kunst-og håndverksdidaktiske forskningsfeltet og i den siste delen drøftes endringstendenser i et videre utdanningspolitisk perspektiv. Her trekkes det frem paradokser og motsetninger i fagets utdanningspolitiske mandat mellom danning versus instrumenta-lisme, individfokus versus samfunnsrelevans og faglig bredde og dybde. Det etterlyses sterkere politisk vilje og handlekraft med henhold til å styrke kunst og håndverksfagene i hele utdanningsløpet. Forfatterne anvender en eklektisk og hermeneutisk tilnærming for å beskrive og tolke sentrale tendenser som kommer til syne i materialet. Tendensene drøftes til slutt i et kritisk perspektiv. Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
Beskrivelse
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.