Vurdering for læring og IOP
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [203]
Abstract
Denne mastergradsoppgaven retter søkelyset på IOP og vurdering for læring. Formålet med studien er å undersøke i hvilken grad IOP blir anvendt i lærerens vurderingspraksis.
Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn i oppgaven er teori om sosiokulturell læringssyn, vurdering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Teoridelen vil også omhandle regelverk knyttet til vurderingsforskriften og IOP. Dette danner grunnlaget for oppgavens diskusjon og drøfting.
For å få et bredere innblikk i tematikken har jeg i datainnsamlingsfasen valgt å kombinere spørreundersøkelse med dybdeintervjuer.
Resultatene viste at lærere både i planlegging- gjennomføring- og evalueringsfasen, anvender IOP som redskap i deres vurderingspraksis i varierende grad. Dette er bekymringsfullt da det kan se ut til at ikke alle elever får realisert sine rettigheter jf. opplæringslova §5-1,og §3-1, slik det i utgangspunktet er lovfestet (Opplæringslova, 2006). Tidligere forskning gjennomført av blant annet Riksrevisjonens Undersøkelse av spesialundervisning i grunnskolen (2011), og Barneombudets rapport Uten mål og mening? (2017) viser til funn som samsvarer med mine resultater.