Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorAmari, Morteza
dc.date.accessioned2018-02-23T06:46:08Z
dc.date.available2018-02-23T06:46:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486590
dc.description.abstractKjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. I dette nummeret presenterer vi en oppgave som illustrerer kompleksiteten i slike prosesser. Ranghild Furulund har arbeidet med begrepet Transparens i forbindelse med sitt Estetisk skapende prosjekt (ESP). ESP er et av emnene i den generelle delen av masterstudiet i design, kunst og håndverk ved Institutt for estetiske fag, Høgskolen i Sørøst-Norge. Furulund stiller seg følgende problemstilling: ”Hvordan kan spenningsfeltet mellom det transparente og det opake påvirke det gåtefulle i et portrett? ” Transparens kan undersøkes og forklares ut ifra blant annet samfunnsmessige-, kulturelle-, og psykologiske aspekter. Begrepet kan også undersøkes gjennom ulike teknikker og materialer. I slike undersøkelser er det behov for avgrensing for å kunne generere kunnskap i det aktuelle feltet. Furulund avgrenser sitt prosjekt ved å arbeide med foto gjennom eget skapende arbeid. Først utdyper hun sentrale begreper i problemstillingen; transparens, foto og portrett. Deretter begrunner hun metodiske valg og framgangsmåter i forhold til problemstillingens kjernespørsmål. Resultatene drøftes gjennom tre sentrale begrepspar; avdekket/tildekket, nærhet/distanse og personlig/upersonlig. I oppsummeringen skriver hun: ”Jeg har begynt å forstå hvorfor jeg opplever fotografier interessante når motivet delvis er tildekket. I dette rommet er det plass til både spørsmål og gåter. Man kan legge til noe eget og det er god takhøyde for den enkelte, der subjektet kan oppleves tydeligere enn objektet. Når noe er klart og noe er uklart, er det lettere rom for undring. Man oppdager noe før annet og jeg får lyst til å lete etter svar på hvor ting befinner seg.” Gjennom eget skapende arbeid utvinner vi en type kunnskap som er helt unik. Sammenfatningene og abstraktene fra fjorårets masterstudenter i design, kunst og håndverk gir et innblikk i slike prosesser. Hver oppgave begynner med et forskningsspørsmål. Gjennom eget skapende arbeid prøver studentene å finne svar på sine forskningsspørsmål. Alle disse masteroppgavene er tilgjengelige både på høgskolens bibliotek på campus og på nett i elektronisk utgave.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesMaster i formgiving, kunst og håndverk;5/2016
dc.subjectestetisk skapende prosjektnb_NO
dc.subjectdesignnb_NO
dc.subjectkunst og håndverknb_NO
dc.titleMaster design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017nb_NO
dc.typeOthersnb_NO
dc.rights.holderForfatternenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel