dc.contributor.author | Ulvestad, Jorun Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2017-12-08T11:49:43Z | |
dc.date.available | 2017-12-08T11:49:43Z | |
dc.date.created | 2016-12-28T16:35:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Uniped. 2016, 39 (1), 24-36. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2469767 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ligger påstanden om at myten er et budskap som historien bærer med seg og som er sann og uvirkelig på en og samme gang. Gjennom mytenes naturaliserende budskap skjer det en avpolitisering, der samfunnsutfordringene forsvinner og den enkelte kvinnelige forsker selv blir gjort ansvarlig for å overskride det kulturen har definert som kvinnens egen natur. To av mytene blir deretter tematisert i lys av den franske sosialfilosofen Michel Foucaults begreper om makt og motmakt – og danner i neste omgang ansatsen til en generativ teori om nødvendigheten av samspill mellom kvinnelige forskere og ledere i akademiske institusjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Myter i omløp - det annet kjønn i akademia | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | 2016 The Author | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 24-36 | nb_NO |
dc.source.volume | 39 | nb_NO |
dc.source.journal | Uniped | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2016-01-03 | |
dc.identifier.cristin | 1417791 | |
cristin.unitcode | 222,10,0,0 | |
cristin.unitname | Ledelsen, Høgskolen i Sørøst-Norge | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |