Master i karriereveiledning: Nye registreringer
Viser treff 61-78 av 78
-
50 år og utgått på dato? En kvalitativ studie om voksnes opplevelser av egne karrieremuligheter i siste del av arbeidslivet
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan seniorer i arbeidslivet opplever egne karrieremuligheter i siste del av yrkeslivet. Bakgrunnen for studien er den pågående samfunnsdebatten om at alle må ... -
Karriereveiledning og livsmestring Om danning og verdibasert erkjennelse
(Master thesis, 2019)Masteravhandlingens tema er karriereveiledning og livsmestring. Bakgrunnen for dette valget er et ønske om å supplere den daglige karriereveiledningspraksisen jeg erfarer som rådgiver i den videregående skole. Målet er at ... -
Hvordan opplever studentene praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan kan dette forstås i et karrierelæringsperspektiv?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan studenter opplever praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan dette kan forstås i et karrierelæringsperspektiv. Studien er gjennomført ved å bruke en kvalitativ metode med ... -
Et rektorperspektiv på arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen En kvalitativ studie av 3 rektorers perspektiv på arbeidet med karrierelæring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Karriereveiledning er satt på dagsorden som et strategisk virkemiddel i politikken både internasjonalt, nasjonalt og regionalt. Blant formålene i Norge finner vi forebygging av frafall, utjevning av sosiale forskjeller og ... -
Hvordan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og som mestret gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og gjennomført og bestått videregående skole i VG1. Det empiriske grunnlaget refererer til ... -
Karrierelæring i den videregående skolen: Aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2019)Dette studie startet på bakgrunn av at jeg hadde et ønske om å forbedre nåværende praksis med å legge til rette for karrierelæring i den videregående skolen. Det henvises til at «Karriereveiledning er hele skolen ansvar», ... -
Hvorfor uttrykkes det behov for økt brukermedvirkning i NAV og karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2019)Brukermedvirkning er et begrep som dukker opp i ulike sammenhenger i mange fagfelt. De fleste som snakker om brukermedvirkning er enige om at brukermedvirkning er viktig. Når jeg forsøker å finne svar på hvorfor brukermedvirkning ... -
Overgangen fra elev til student, sett med studenter i høyere utdanning sine øyne.
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven og via min forskning ønsker jeg å gi et helhetlig bilde på hvilke utfordringer studenter i høyere utdanning har hatt på veien fra elev i videregående skole til student i høyere utdanning. Jeg har vært ... -
«Veiledning i offentlig sektor – teori og praksis» Opplevelse av læring og utvikling av veiledningskompetanse etter deltakelse i videreutdanning i veiledning
(Master thesis, 2018)Tema for denne oppgaven er læring og kompetanseutvikling. Spørsmål jeg har stilt har vært for det første i hvilken grad ansatte i NAV som har deltatt på videreutdanningsstudiet «Veiledning i offentlig sektor» opplever ... -
The sound of silence.
(Master thesis, 2018)Norge kan betegnes som et kunnskapssamfunn hvor karriereveiledning blir brukt for å sikre utdannings- og arbeidsinkludering. Mennesker (i alle aldre og stadier i livet) skal få hjelp til å ta meningsfulle (karriererelaterte) ... -
Karriereveiledning - refleksiv kvalitet i praksis : en autoetnografi om life-designing
(Master thesis, 2018)«Hva er kvalitet i karriereveiledning?» Dette er det dagsaktuelle hovedspørsmålet i utviklingen av et nasjonalt kvalitetsrammeverk i Norge. Masteravhandlingen ser nærmere på dette spørsmål i forhold til prosesskvalitet der ... -
Livsmestring i karriereveiledningsperspektiv : en diskurs
(Master thesis, 2018)Hva er livsmestring? Bakgrunnen for min interesse for livsmestring er at «Folkehelse og livsmestring» er kommet inn som ett av tre tverrfaglige temaer i ny overordnet del til læreplanen. Elevene skal utvikle kompetanse ... -
Karriereforestillinger i et migrasjonsperspektiv En kvalitativ studie av karriereforestillinger blant tidligere deltakere i grunnskolen for voksne
(Master thesis, 2018)Den følgende masteroppgaven undersøker karriereforestillinger i et migrasjonsperspektiv. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er narrative intervjuer med fem unge voksne afghanske menn, som har fullført grunnskolen for ... -
Tilpasning og Karrierevalg
(Master thesis, 2018)Krav og forventninger til karriereveiledning har endret seg over tid i takt med samfunnsendringer. Karriereveiledning i praksis kan være så mangt og mangfoldet er blitt kritisert. Karrierekonstruksjonsteorien presenterer ... -
«Kobla jo og sånt, og lærte mye nytt!» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer ved utprøving av utdanningsprogram
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker erfaringene tiendeklasselever har med utprøving av utdanningsprogram i videregående skole. Hovedtemaet er hvordan elevenes karrierekompetanse kommer til syne ved besøksdager i videregående skole. ... -
Elever som veileder hverandre i faget utdanningsvalg : en kvalitativ studie om tiendeklassingers opplevelser, erfaringer og refleksjoner i et veiledningsprosjekt
(Master thesis, 2018)Dette er en kvalitativ studie fra et veiledningsprosjekt der 26 elever på 10. trinn veiledet hverandre i faget utdanningsvalg i forkant av sitt valg av videregående skole. Empirien ble samlet inn gjennom individuelle logger ... -
Rådgiverrollen fra nasjonal intensjon til fylkeskommunal virkelighet En studie av utviklingen i videregående skole i perioden 2000-2016
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om hvordan sentrale myndigheter legger til rette med gode rammevilkår for rådgiverrollen i videregående skole i perioden 2000-2016, og hvordan skoleeier som i denne oppgaven er Buskerud fylkeskommune, ... -
Elevmedvirkning i utdanningsvalg En studie av elevers opplevelse av medvirkning og aktiv deltakelse i gruppebaserte karriererelaterte veiledningsprosesser
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i utdanningsvalg på 10.trinn. Det er i dette faget jeg mener det ville være mulig å forløse de iboende ressursene hver enkelt elev i seg selv besitter, i mye ...