"Fleksibelt metrum" -noen refleksjoner med utgangspunkt i norsk vokal folkemusikk
Original version
Kvifte, T. (2005). "Fleksibelt metrum": Noen refleksjoner med utgangspunkt i norsk vokal folkemusikk. I A. N. Ressem, E. H. Edvardsen, H.-H. Thedens & R. Kvideland (Red.), Balladar og blue Hawaii: Folkloristiske og musikkvitskaplege studiar tileigna Velle Espeland i høve 60-årsdagen 6. juli 2005 (s. 199-206). Oslo: Novus.Abstract
Et ofte nevnt særtrekk i norsk folkemusikk er de metriske/rytmiske forholdene. Forfatteren tar utgangspunkt i metriske målinger av vokal folkemusikk framført av Aslak Brekke og ser på om disse kan bidra til å beskrive takt og rytme generelt, også i andre musikkformer. Han problematiserer blant annet forholdet mellom de ofte brukte metaforene klokkemetaforen og strikkmetaforen, der den sistnevnte bedre beskriver fleksibiliteten i folkemusikkens rytmikk, men likevel ikke gir en uttømmende beskrivelse. Norwegian folk music has often been described in relation to how it deviates from standard western music. Concerning time, Norwegian folk music deviates by often using both beats and phrases of uneven length. Through measuring time in selected recordings this article looks at the usefulness of several metaphors in the description of this phenomenon and their relevance for music teory in general.