• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk
  • View Item
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Fleksibelt metrum" -noen refleksjoner med utgangspunkt i norsk vokal folkemusikk

Kvifte, Tellef
Chapter
Accepted version
Thumbnail
View/Open
Fleksibelt metrum - noen refleksjoner.pdf (58.70Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2438122
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk [31]
Original version
Kvifte, T. (2005). "Fleksibelt metrum": Noen refleksjoner med utgangspunkt i norsk vokal folkemusikk. I A. N. Ressem, E. H. Edvardsen, H.-H. Thedens & R. Kvideland (Red.), Balladar og blue Hawaii: Folkloristiske og musikkvitskaplege studiar tileigna Velle Espeland i høve 60-årsdagen 6. juli 2005 (s. 199-206). Oslo: Novus.  
Abstract
Et ofte nevnt særtrekk i norsk folkemusikk er de metriske/rytmiske forholdene. Forfatteren tar utgangspunkt i metriske målinger av vokal folkemusikk framført av Aslak Brekke og ser på om disse kan bidra til å beskrive takt og rytme generelt, også i andre musikkformer. Han problematiserer blant annet forholdet mellom de ofte brukte metaforene klokkemetaforen og strikkmetaforen, der den sistnevnte bedre beskriver fleksibiliteten i folkemusikkens rytmikk, men likevel ikke gir en uttømmende beskrivelse.
 
Norwegian folk music has often been described in relation to how it deviates from standard western music. Concerning time, Norwegian folk music deviates by often using both beats and phrases of uneven length. Through measuring time in selected recordings this article looks at the usefulness of several metaphors in the description of this phenomenon and their relevance for music teory in general.
 
Publisher
Novus forlag
Copyright
Copyright Novus and the author 2005

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit