Blar i Institutt for sykepleie- og helsevitenskap på emneord "Læring"
Viser treff 1-11 av 11
-
Fem variasjoner over et tema i sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1994)Om sykepleiefaglig veiledning som mangfoldig og praktisk kunnskap og makt hos fem eksperter. -
Hva kan vi lære av historier?
(Journal article, 1998)Høyskolelektor Trulte Konsmo har fått kritikk for sin anmeldelse av Unni Krogstad og Christina Foss' bok «Det handler om å kunne snu seg». I denne artikkelen svarer hun på kritikken, og redegjør for hva hun mener vi kan ... -
Klinisk sykepleiefaglig ad hoc-veiledning
(Journal article, 1994)I denne artikkelen skal vi se på et paradigme som illustrererhvordan Marianne veileder. Hun hevder at hennes veiledning ikkeer preget av noen spesiell modell. Hun forteller at veiledningenhennes har utviklet seg i tre ... -
Personlig læringsveiledning med fokus på de to bevissthetene
(Journal article, 1994)I denne artikkelen skal Aina fortelle et paradigme om en time hun husker godt og som hun synes er typisk for sin måte å veilede på. Hun ble inspirert til å utvikle en ny form for veiledning etter å ha lest boken "Tenk ... -
Praktisk kunnskap og makt i sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1993)I denne artikkelen redegjøres det, med bakgrunn i praktiske eksempler, hvilke tradisjoner som preger sykepleiefaglig veiledning. Redegjørelsen vil spesielt beskrive hvordan veilederne bruker sine kunnskaper og dermed også ... -
Problemløsing og faglig vekst : om sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1997) -
Sygeplejestuderendes læring gennem sygeplejefaglig vejledning
(Chapter, 1996)I mødet med fagets og afdelingens kultur har sygeplejestuderende brug for systematisk vejledning for at udvikle faglig-personlig identitet, få hjælp til bearbejdning af følelser, se sammenhænge mellem teori og praksis, ... -
Sykepleiefaglig veiledning med fokus på relasjoner i systemer
(Journal article, 1993) -
Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i gestaltterapi
(Journal article, 1993)Ellen er blant annet utdannet gestaltveileder og dette preger hennes veiledning. Hun understreker imidlertid at hun er eklektiker, det vil si at hun bruker kunnskap fra ulike retninger etter som hva som er best egnet i den ... -
Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i Nevro Lingvistisk Programmering (NVP)
(Journal article, 1994)Innenfor det som kalles sykepleiefaglig veiledning finnes det mangeforskjellige tilnærmingsmåter. I denne serien har vi tidligeremøtt fire eksperter på sykepleiefaglig veiledning som har latt seg inspirere av gestalttenkning, ... -
Øvingsavdelingen som læringsarena : hva og hvordan lærer studenter?
(Research report, 2000)FOU-rapporten er skrevet i interesse og av nysgjerrighet om hva og hvordan studenter tilegner seg av kunnskaper, ferdigheter og holdninger på skolens øvingsavdeling. Studien har derfor hatt til hensikt å avdekke hva slags ...