Blar i Master i design, kunst og håndverk på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 21-33 av 33
-
Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser
(Master thesis, 2020)«Hvordan kan «genuine erfaringer» bidra til at dybdelæring kan oppstå i kunstfaglige prosesser? Med Fagfornyelsen høsten 2020 introduseres dybdelæring som nytt begrep i læreplanen. Gjennom avhandlingen ville jeg skape ... -
Oppdaging i urskogen: Undersøking gjennom eige skapande arbeid
(Master thesis, 2019)Kunst og handverk er eit svært nyansert fag som har utvikla seg mykje gjennom åra. Også i dag er det store endringar på gong der nye læreplanar blir lagt fram og fokuset for faget vert endra igjen. Den nye læreplanen ... -
Skaparglede: Ei undersøking i eit undervisningsopplegg i saum
(Master thesis, 2019)Overordnet del av læreplanverket – verdier og prinsipper for grunnskuleopplæringen (Utdanningsdirektoratet, 2017) og andre styringsdokument er utgangspunkt for mi avhandling. Der eg har valt to omgrep frå Overordna del, ... -
Skaperglede i skaperverksted: Hvordan kan skaperglede komme til uttrykk og utfolde seg i et skaperverksted?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har undersøkt hva skaperglede er og hvordan skaperglede kan komme til uttrykk og utfolde seg ved å jobbe i et skaperverksted. Overordnet del av det påtroppende læreplanverket – verdier og prinsipper ... -
Spor i Hundremeter-skogen: En praktisk studie av estetisk skapende arbeid i naturen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen løfter kunst og håndverksfaget ut i naturen, som et utfyllende supplement til den tradisjonelle kunst og håndverk-undervisningen i grunnskolen, og forming i barnehagen. Med dypøkologien, og ... -
Stedsidentitet - uttrykt i strikkedesign: En erfaringsbasert kunnskapsprosess i samspill med omgivelsene
(Master thesis, 2017)Oppgavens problemområde omfatter samtidsaktuelle spørsmål som opplevelse av tilhørighet og tilknytning til kulturelle fellesskap, og uttrykksformer for egen identitet. I vår tids samfunn bestående av hurtige endringer og ... -
Søsterøyenes mange ansikter: Didaktiske perspektiv på et skulpturelt uttrykk med inspirasjon fra gestalter og stedspesifikk geologi
(Master thesis, 2019)Søsterøyenes mange ansikter – en studie der persepsjoner og inntrykk fra stedspesifikt naturlandskap inspirerer til å utvikle eget skulpturelt uttrykk. Studien viser også hvordan estetiske læringsprosesser kan være ... -
Tegningens mulighetsrom: Bevegelse og materialitet
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven handler om tegningens mulighetsrom, om å finne potensiale som kan ligge til grunn for å skape nye uttrykk i tegning. Jeg er opptatt av hvordan bevegelse kan være en måte å skape nye møter med tegning, og om ... -
Tid for materialitet: En undersøkelse av sammenhengen mellom materialitet og tidsbevissthet
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom tidsbevissthet og materialitet. Undersøkelsen er i hovedsak todelt. Den har en teoretisk og en Praktisk del. Den teoretiske delen av oppgaven presenterer et utvalg filosofiske ... -
Tung Tings Tale : Når materiale og design snakker – en lek med ordførerklubber, maktbruk og beslutningsmyndighet
(Master thesis, 2017)Hvis ting snakker, hva snakker de med, og hvordan kan vi høre det de sier? Hvordan kan vi endre det en ting sier? Hvilken rolle spiller vår forforståelse av tingen? Jeg undersøker dette gjennom tingen ordførerklubbe, ... -
Upcycling med gjenbrukstekstiler: Bærekraftig didaktikk i kunst og håndverksfaget
(Master thesis, 2017)Masterstudiet har for meg vært en lang indre reise, både skapende og mentalt. Jeg har brodert med mange små sting på små lapper av gjenbrukstekstiler. Stingene som holder lappene sammen er jevne og ... -
Å veve fram følelser: Dialog gjennom kunst, om utfordringer i vår samtid
(Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet valgte jeg å tilnærme meg det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ulike måter. Jeg ville undersøke på hvilke måter en skapende prosess kan utforske meninger og følelser rundt en ... -
ØYNE : En casestudie av tilskueres reaksjoner i møtet med en stedspesifikk installasjon i offentlig rom
(Master thesis, 2016)Stedsspesifikk kunst er en type kunst som oppsto på 1960-tallet, og det er et mangfoldig begrep som har hatt ulik betydning i kunsten over tid. Denne oppgaven viser til en case studie hvor jeg har laget en stedsspesifikk ...