ØYNE : En casestudie av tilskueres reaksjoner i møtet med en stedspesifikk installasjon i offentlig rom
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2479660Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Stedsspesifikk kunst er en type kunst som oppsto på 1960-tallet, og det er et mangfoldig
begrep som har hatt ulik betydning i kunsten over tid. Denne oppgaven viser til en case
studie hvor jeg har laget en stedsspesifikk installasjon i offentlig rom og samlet inn ulike
tilskuers reaksjoner i møte med denne. Installasjonen ble satt opp på torget på
Notodden, med utstillingsperiode fra 16. november og frem til 13. desember 2016. Den
samme installasjonen, med noen justeringer, ble også satt opp på Grünerløkka i Oslo fra
15. februar til 27. mars 2017.
Oppgavens problemstilling er todelt. Den første delen går ut på å beskrive ulike
tilskueres reaksjoner i møte med den stedsspesifikke installasjonen i offentlig rom. Med
en fenomenologisk-hermeneutisk innfallsvinkel vil undersøkelsene kunne si noe om
typiske reaksjonsmønstre som opptrer. Oppgaven tar i bruk flere forskjellige metoder
for innsamling av empirisk materiale, der tilskuernes reaksjonene er observert med bruk
av film, lydopptak, kunstformidling med 8.-klasse, og kommentarer fra tilskuere. Det er
både brukt skjult og åpen forskerrolle, der jeg både har vært tilskuer og deltaker.
Resultatene fra innsamlingene blir videre drøftet opp mot spørsmålet om kontekstens
betydning for tilskuernes reaksjoner. Her brukes begrepet kontekst om verkets fysiske
og arkitektoniske/urbane omgivelsene og de samfunnsmessige, kulturelle omgivelsene.
Drøftingen skjer i lys av den teoretiske og didaktiske innfallsvinkelen som oppgaven tar
utgangspunkt i. Her vil konflikten mellom det skolske og estetiske i kunstformidling i
skolen være sentral.