Blar i Master i forebyggende arbeid med barn og unge på tittel
Viser treff 50-69 av 92
-
Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ... -
"Kommet til himmelen" En studie om betydningen av kommunens omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger
(Master thesis, 2012)Temaet i studien er kommunens omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger. Bakgrunnen for valget av temaet er at antall enslige mindreårige som kommer til Norge har økt siste årene. Disse barn og unge kjennetegnes ... -
Kroppslig selvbilde blant barn og ungdom
(Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen har vi sett på hvilket kroppsbilde gutter og jenter har i vår tid. Vi forsøker å forstå hva som kan ligge til grunn for ulike kroppsbilder og mediers betydning i det moderne samfunn, slik det ... -
Kvalitet i høyere utdanning - Hvordan kan kvalitetsbegrepet i høyere utdanning forstås? - Hva har betydning for studentenes studielivskvalitet?
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen handler om kvalitet i høyere utdanning og har følgende problemstilling; Hva er kvalitet i høyere utdanning? Problemstillingen besvares gjennom to forskningsspørsmål; Hvordan kan kvalitetsbegrepet ... -
Ladies and Gentlemen. En kvalitativ studie om kjønnsroller blant elever på en indisk internatskole
(Master thesis, 2017)Denne studien er basert på et feltarbeid foretatt på en indisk internatskole. Arbeidet har tatt utgangspunkt i kvalitativ metode, hvor intervju, deltagende observasjon og elevtekster har blitt benyttet. Deltagerne i ... -
Leksehjelp betraktet som mestringsfremmende og forebyggende tiltak hos flerkulturelle barn og unge
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven bygger på en påstand om at leksehjelptiltaket kan betraktes som forebyggende tiltak. Ved litteratursøk innen emnet leksehjelp ble begrepet mestring inkludert i oppgaven, fordi det viste seg å være en sammenheng ... -
Lovfestet kjærlighet, En kvalitativ undersøkelse av Barnevernsproffers forståelse av kjærlighet og egne omsorgserfaringer
(Master thesis, 2019)Kjærlighet er et svært omdiskutert begrep som nå har fått sin plass i den nye barnevernloven. Barnevernsproffene 1 har vært med å påvirke denne lovendringen ved deres eget lovforslag (Barnas barnevernlov). Det finnes likevel ... -
Lykkeligere jo mer man har? En kvantitativ studie av sammenhengene mellom sosial ulikhet og livskvalitet blant ungdom i Telemark
(Master thesis, 2018)Telemark er rammet av en rekke levekårsutfordringer. Fylket sliter med lav befolknings-vekst, lavt utdanningsnivå, lav sysselsetting og en høy andel unge uføretrygdede (Telemark Fylkeskommune, 2016, s. 3). Det eksisterer ... -
Mestring av sosialt nettverk - betydningen av nettverk i enslige mindreårige flyktningers hverdag etter bosetting
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven omhandler enslige mindreårige flyktinger, og er utarbeidet i tilknytning til et av folkehelseinstituttets forskningsprosjekter. Dette forskningsprosjektet blir utført av Ungdom, kultur og mestring ... -
Minoritetsforeldres møte med barnevernet
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven er minoritetsforeldre og det norske barnevernet. Vi har tatt utganspunkt i hvilke erfaringer foreldrene opplever i møtet med barnevernet. Bakgrunnen for valg av tema er vår interesse på ... -
Mobbing i ungdomsskolen. Hva kan miljøterapeuten gjøre?
(Master thesis, 2021)Mobbing i ungdomsskolen er et fenomen som har fått stadig fokus både nasjonalt og internasjonalt. Mobbing kan gi store konsekvenser for de involverte og samfunnet som en helhet. Denne studien omhandler ungdomskolen som en ... -
Motvillig, velvillig eller overbevist? Hvordan barnevernansatte forholder seg til forventning om kjærlighet
(Master thesis, 2019)Norsk barnevern har over tid blitt kritisert for å gripe for mye inn i familiers liv, men er også kritisert for å gjøre for lite, og for å komme for sent inn. Den enkelte ansatte opplever et høyt arbeidspress, og blir ... -
Når intensjon møter virkelighet. Tilpasset opplæring i teori og praksis. En intervju-undersøkelse blant lærere i grunnskolen.
(Master thesis, 2011)Tilpasset opplæring er et begrep som kan defineres på ulike måter. Formålet med denne oppgaven har vært å få en forståelse av hva som skjer når intensjonen med tilpasset opplæring møter virkeligheten i skolen. Her har ... -
Omsorg på dugnad? Bosetting av mindreårige flyktninger
(Master thesis, 2014)Bosetting av enslige mindr eårige flyktninger handler om å tilrettelegge for individuelt tilpassede bo - og omsorgsløsninger for barna. Det er frivillig for kommunene om de ønsker å bo sette enslige mindreårige. ... -
One for all and all for one. En kvalitativ undersøkelse av ungdommers vennskapsrelasjoner på en indisk internatskole
(Master thesis, 2017)Det et økende behov i Norge for bred og grunnleggende kunnskap om India, da Norge beskrives som et flerkulturelt samfunn (Nieuwenhuys, 2009, s. 148; Thorbjørnsrud, 2009, s. 201). Derfor kan man hevde at man i Norge behøver ... -
Ortoreksi. Så sunt at det er usunt. Rett og slett
(Master thesis, 2018)Avhandlingen har hatt som mål å belyse spiseproblematikken og fenomenet ortoreksi. I tillegg har vi ønsket å undersøke på hvilken måte en kan jobbe for å eventuelt forebygge spiseforstyrrelser, ikke i den tro at det kan ... -
«Overgang til voksenlivet» Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger i overgang til voksenlivet
(Master thesis, 2019)Tittel: Overgang til voksenlivet. Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger i overgang til voksenliv. Hensikt og formål: Hensikt og formål med studien er å synliggjøre hvordan ... -
Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående ... -
Profesjonalitet og makt i skolen - slik lærere ser det
(Master thesis, 2011)Hovedtemaene i denne studien er profesjonalitet og makt, tenkt som at lærere har makt i kraft av sin rolle som kunnskapsbærere og ledere i klasserommet. Samtidig vet vi fra media at den norske skolen og lærerrollen har ... -
Psykisk og fysisk velvære blant 8. klassinger i Telemark. En kvantitativ studie av ulike faktorers forklaringsevne på psykisk og fysisk velvære.
(Master thesis, 2018)«Psykisk og fysisk velvære blant 8.klassinger i Telemark» - En kvantitativ studie om faktorer som påvirker livskvaliteten hos ungdommer i Telemark. Avhandlingens tematikk er bygget på spørsmålet «Hvordan er ungdommers ...