Ladies and Gentlemen. En kvalitativ studie om kjønnsroller blant elever på en indisk internatskole
Abstract
Denne studien er basert på et feltarbeid foretatt på en indisk internatskole. Arbeidet
har tatt utgangspunkt i kvalitativ metode, hvor intervju, deltagende observasjon og
elevtekster har blitt benyttet. Deltagerne i studien er elever i en 10.klasse på skolen
hvor feltarbeidet fant sted. Oppgavens fokus er rettet mot ungdom og kjønnsroller,
hvor problemstillingene er som følger:
Hvordan konstruerer elevene kjønnsroller og hvordan avspeiler disse konstruksjonene
skolens ideologi?
Hvilken betydning har kjønnsroller for risiko og beskyttelse i elevenes oppvekst?
Kategoriene læringssituasjoner, sovesalen, måltider, fysisk aktivitet og klær har blitt
benyttet som utgangspunkt for å belyse hvordan elevene konstruerte kjønnsroller.
Videre har kjønnsroller blitt belyst fra et forebyggende perspektiv, hvor risiko- og
beskyttelsesfaktorer ble knyttet til læringssituasjoner og et tradisjonelt
kjønnsrollemønster. Gjennom analysen er Bourdieu, Giddens, Foucault og Goffman blitt
benyttet for å skape en forståelse for tematikken.
Studiens funn presenterer et bilde hvor elevene konstruerte ulike kjønnsroller i ulike
situasjoner. På noen områder sees kjønnsrollene som kontrastfylte. Dette ble synliggjort
ved at elevene presenterte egne holdninger til normer og verdier, hvor noen handlet i
strid med disse. Andre elever så ut til å ha integrert skolens ideologi i større grad.
Ulikhet mellom kjønn ble her tydelig. I andre situasjoner sees det likhetstrekk mellom
de rollene som guttene og jentene konstruerte. I lys av det forebyggende perspektivet
fremmes en tanke om at hvilke verdier som vektlegges er av betydning for hva som
ansees som risiko- og beskyttelsesfaktorer i elevenes oppvekst. Ulike faktorer kan derfor
sees som både risiko og beskyttelse. Studien konkluderer med at gutter og jenter
konstruerte ulike kjønnsroller, hvor skolens ideologi ble avspeilet på forskjellige måter.
Kjønnsrollene kan i hovedsak knyttes til samfunnets tradisjonelle rollemønster. De kan
sees som et bidrag til forståelsen av risiko- og beskyttelsesfaktorer i et forebyggende
perspektiv, men ikke som årsaksforklaring alene.