Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaathaug, Mariann Nicolaisen
dc.date.accessioned2018-03-19T09:27:42Z
dc.date.available2018-03-19T09:27:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2490966
dc.description.abstractDenne studien er basert på et feltarbeid foretatt på en indisk internatskole. Arbeidet har tatt utgangspunkt i kvalitativ metode, hvor intervju, deltagende observasjon og elevtekster har blitt benyttet. Deltagerne i studien er elever i en 10.klasse på skolen hvor feltarbeidet fant sted. Oppgavens fokus er rettet mot ungdom og kjønnsroller, hvor problemstillingene er som følger: Hvordan konstruerer elevene kjønnsroller og hvordan avspeiler disse konstruksjonene skolens ideologi? Hvilken betydning har kjønnsroller for risiko og beskyttelse i elevenes oppvekst? Kategoriene læringssituasjoner, sovesalen, måltider, fysisk aktivitet og klær har blitt benyttet som utgangspunkt for å belyse hvordan elevene konstruerte kjønnsroller. Videre har kjønnsroller blitt belyst fra et forebyggende perspektiv, hvor risiko- og beskyttelsesfaktorer ble knyttet til læringssituasjoner og et tradisjonelt kjønnsrollemønster. Gjennom analysen er Bourdieu, Giddens, Foucault og Goffman blitt benyttet for å skape en forståelse for tematikken. Studiens funn presenterer et bilde hvor elevene konstruerte ulike kjønnsroller i ulike situasjoner. På noen områder sees kjønnsrollene som kontrastfylte. Dette ble synliggjort ved at elevene presenterte egne holdninger til normer og verdier, hvor noen handlet i strid med disse. Andre elever så ut til å ha integrert skolens ideologi i større grad. Ulikhet mellom kjønn ble her tydelig. I andre situasjoner sees det likhetstrekk mellom de rollene som guttene og jentene konstruerte. I lys av det forebyggende perspektivet fremmes en tanke om at hvilke verdier som vektlegges er av betydning for hva som ansees som risiko- og beskyttelsesfaktorer i elevenes oppvekst. Ulike faktorer kan derfor sees som både risiko og beskyttelse. Studien konkluderer med at gutter og jenter konstruerte ulike kjønnsroller, hvor skolens ideologi ble avspeilet på forskjellige måter. Kjønnsrollene kan i hovedsak knyttes til samfunnets tradisjonelle rollemønster. De kan sees som et bidrag til forståelsen av risiko- og beskyttelsesfaktorer i et forebyggende perspektiv, men ikke som årsaksforklaring alene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectkjønnsrollernb_NO
dc.subjectIndianb_NO
dc.subjectinternatskolernb_NO
dc.titleLadies and Gentlemen. En kvalitativ studie om kjønnsroller blant elever på en indisk internatskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiSosialantropologi: 250nb_NO
dc.source.pagenumber107.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel