Browsing Master i forebyggende arbeid med barn og unge by Subject "360"
Now showing items 21-40 of 45
-
"Hva kjennetegner et godt fosterhjem" En kvalitativ studie av mødres beskrivelser av eget fosterhjem
(Master thesis, 2011)Vår mastergradsundersøkelse har tittel ”Hva kjennetegner et godt fosterhjem?”, en kvalitativ studie av mødres beskrivelser av eget fosterhjem. Gjennom våre jobberfaringer har vi møtt barn som har levd i hjem hvor de har ... -
Hvilke muligheter og utfordringer opplever minoritetsungdom på oppvekstarenaer som familie, skole og fritid?
(Master thesis, 2011)Oppgavens hovedmål var å finne frem til om minoritetsungdom opplever at de har spesielle muligheter og utfordringer på ulike oppvekstarenaer som kan knyttes til det at de har en minoritetsbakgrunn, og hvordan deres opplevelser ... -
Introduksjonsordningen - veien til inkludering?
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven omhandler inkluderingsintroduksjonsordningen som en arena der deltakerne kan lære blant annet språk, samfunnskunnskap og få arbeidstrening, noe som kan bidra til en enklere inkludering av deltakerne i samfunnet ... -
Jeg føler ikke at jeg kommer fra én nasjon, jeg føler meg bare som et mennesket» En kvalitativ studie av identitetskonstruksjon blant minoritetsetnisk ungdom
(Master thesis, 2017-01-30)Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie der elleve informanter er intervjuet. Informantene har alle minoritetsetnisk bakgrunn, og er rekruttert fra multietniske hiphopmiljøer i tre byer på Østlandet; hhv Oslo, ... -
Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ... -
"Kommet til himmelen" En studie om betydningen av kommunens omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger
(Master thesis, 2012)Temaet i studien er kommunens omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger. Bakgrunnen for valget av temaet er at antall enslige mindreårige som kommer til Norge har økt siste årene. Disse barn og unge kjennetegnes ... -
Kroppslig selvbilde blant barn og ungdom
(Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen har vi sett på hvilket kroppsbilde gutter og jenter har i vår tid. Vi forsøker å forstå hva som kan ligge til grunn for ulike kroppsbilder og mediers betydning i det moderne samfunn, slik det ... -
Kvalitet i høyere utdanning - Hvordan kan kvalitetsbegrepet i høyere utdanning forstås? - Hva har betydning for studentenes studielivskvalitet?
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen handler om kvalitet i høyere utdanning og har følgende problemstilling; Hva er kvalitet i høyere utdanning? Problemstillingen besvares gjennom to forskningsspørsmål; Hvordan kan kvalitetsbegrepet ... -
Leksehjelp betraktet som mestringsfremmende og forebyggende tiltak hos flerkulturelle barn og unge
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven bygger på en påstand om at leksehjelptiltaket kan betraktes som forebyggende tiltak. Ved litteratursøk innen emnet leksehjelp ble begrepet mestring inkludert i oppgaven, fordi det viste seg å være en sammenheng ... -
Mestring av sosialt nettverk - betydningen av nettverk i enslige mindreårige flyktningers hverdag etter bosetting
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven omhandler enslige mindreårige flyktinger, og er utarbeidet i tilknytning til et av folkehelseinstituttets forskningsprosjekter. Dette forskningsprosjektet blir utført av Ungdom, kultur og mestring ... -
Når intensjon møter virkelighet. Tilpasset opplæring i teori og praksis. En intervju-undersøkelse blant lærere i grunnskolen.
(Master thesis, 2011)Tilpasset opplæring er et begrep som kan defineres på ulike måter. Formålet med denne oppgaven har vært å få en forståelse av hva som skjer når intensjonen med tilpasset opplæring møter virkeligheten i skolen. Her har ... -
Omsorg på dugnad? Bosetting av mindreårige flyktninger
(Master thesis, 2014)Bosetting av enslige mindr eårige flyktninger handler om å tilrettelegge for individuelt tilpassede bo - og omsorgsløsninger for barna. Det er frivillig for kommunene om de ønsker å bo sette enslige mindreårige. ... -
Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående ... -
Profesjonalitet og makt i skolen - slik lærere ser det
(Master thesis, 2011)Hovedtemaene i denne studien er profesjonalitet og makt, tenkt som at lærere har makt i kraft av sin rolle som kunnskapsbærere og ledere i klasserommet. Samtidig vet vi fra media at den norske skolen og lærerrollen har ... -
Råd og veiledning som hjelpetiltak i barneverntjenesten. Et «rusle-tusle» tiltak?
(Master thesis, 2013)Råd og veiledning som hjelpetiltak i barneverntjenesten er det mest brukte tiltaket i barnevernet de senere år. Min interesse for råd og veiledningstiltak ble vekket da Statistisk sentralbyrå offentliggjorde sine tall ... -
Samarbeid - duell eller dialog? Samarbeid om atferdsvansker - en kvalitativ studie
(Master thesis, 2012)Noe av det mest utfordrende med å arbeide med barn og unge i sårbare situasjoner er å gi god, helhetlig og tilpasset hjelp. Det vil da ofte være nødvendig med samarbeid. Et godt samarbeid gir muligheter til å bedre et barns ... -
Se meg! En kvalitativ undersøkelse om hvordan ungdom anerkjennes i barnevernet
(Master thesis, 2015)Barnevernet i dag har som formål å sikre barn og unges oppvekst, og sikre dem som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, hjelp og omsorg. Barnevernet i dag har mer fokus på barnets behov og ... -
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
Snakk med oss! Hva gjør at noen somaliske elever fullfører videregående skole, mens andre mislykkes eller velger bort videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteravhandlingen hadde som målsetting å undersøke somaliske elevers gjennomføring av videregående skole. Den videregående skole møter stadig elever med somalisk bakgrunn som slutter skolen underveis. Formålet med ... -
Somalisk ungdom i norsk skole. En kvalitativ undersøkelse av beskyttende faktorer blant somalisk ungdom.
(Master thesis, 2010)Flere forskere (blant andre Fangen, 2008 og Kileng, 2006a,b,c) har funnet at somalisk ungdom har store utfordringer i den norske skolen. Dette er på grunn av flere risikofaktorer. Likevel er det noen som overkommer disse ...