Browsing Master i forebyggende arbeid med barn og unge by Issue Date
Now showing items 1-20 of 92
-
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
Barn og overvekt. Helsesøsteres erfaringer, utfordringer og muligheter i arbeidet med overvekt blant barn og unge.
(Master thesis, 2009)Temaet ”Barn og overvekt” ble valgt fordi den økende forekomsten av overvekt blant barn og unge i vårt samfunn gir grunn til bekymring for deres livskvalitet og for følgesykdommer hos overvektige mennesker. Helsesøstere ... -
Mestring av sosialt nettverk - betydningen av nettverk i enslige mindreårige flyktningers hverdag etter bosetting
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven omhandler enslige mindreårige flyktinger, og er utarbeidet i tilknytning til et av folkehelseinstituttets forskningsprosjekter. Dette forskningsprosjektet blir utført av Ungdom, kultur og mestring ... -
Leksehjelp betraktet som mestringsfremmende og forebyggende tiltak hos flerkulturelle barn og unge
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven bygger på en påstand om at leksehjelptiltaket kan betraktes som forebyggende tiltak. Ved litteratursøk innen emnet leksehjelp ble begrepet mestring inkludert i oppgaven, fordi det viste seg å være en sammenheng ... -
Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående ... -
Introduksjonsordningen - veien til inkludering?
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven omhandler inkluderingsintroduksjonsordningen som en arena der deltakerne kan lære blant annet språk, samfunnskunnskap og få arbeidstrening, noe som kan bidra til en enklere inkludering av deltakerne i samfunnet ... -
En kvalitativ studie av relasjon mellom vanskeligstilt ungdom og miljøarbeidere
(Master thesis, 2010)Regjeringen ønsker å satse på barn og unges sosiale kompetanse, så vel som skolekompetanse, gjennom forebyggende tiltak, og ønsker at disse tiltakene skal bygge skal bygge på kunnskap. Denne undersøkelsen har fokusert på ... -
Somalisk ungdom i norsk skole. En kvalitativ undersøkelse av beskyttende faktorer blant somalisk ungdom.
(Master thesis, 2010)Flere forskere (blant andre Fangen, 2008 og Kileng, 2006a,b,c) har funnet at somalisk ungdom har store utfordringer i den norske skolen. Dette er på grunn av flere risikofaktorer. Likevel er det noen som overkommer disse ... -
Arabisk-språklige i Grenland : mediebruk og sosialdeltakelse
(Master thesis, 2010-10-18)Det er generelt gjort lite forskning på innvandrernes mediebruk i Norge for å finne eventuelle sammenhenger mellom media, sosialisering, integrering, identitet og kultur. Arabisk-språklige er blant innvandrergrupper som ... -
Hvilke muligheter og utfordringer opplever minoritetsungdom på oppvekstarenaer som familie, skole og fritid?
(Master thesis, 2011)Oppgavens hovedmål var å finne frem til om minoritetsungdom opplever at de har spesielle muligheter og utfordringer på ulike oppvekstarenaer som kan knyttes til det at de har en minoritetsbakgrunn, og hvordan deres opplevelser ... -
"Hva kjennetegner et godt fosterhjem" En kvalitativ studie av mødres beskrivelser av eget fosterhjem
(Master thesis, 2011)Vår mastergradsundersøkelse har tittel ”Hva kjennetegner et godt fosterhjem?”, en kvalitativ studie av mødres beskrivelser av eget fosterhjem. Gjennom våre jobberfaringer har vi møtt barn som har levd i hjem hvor de har ... -
Profesjonalitet og makt i skolen - slik lærere ser det
(Master thesis, 2011)Hovedtemaene i denne studien er profesjonalitet og makt, tenkt som at lærere har makt i kraft av sin rolle som kunnskapsbærere og ledere i klasserommet. Samtidig vet vi fra media at den norske skolen og lærerrollen har ... -
"Dette er et hjem"- og ingen er konge eller slave her... En studie om relasjonene mellom ungdom og voksne på en barnevernsinstitusjon.
(Master thesis, 2011)Temaet i studien er på relasjonene mellom ungdom og voksne på en barnevernsinstitusjon. Valget av temaet relasjoner hadde utspring i at jeg ønsket å finne frem til kjennetegn på en god relasjon i en tid der kvalitet i ... -
Snakk med oss! Hva gjør at noen somaliske elever fullfører videregående skole, mens andre mislykkes eller velger bort videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteravhandlingen hadde som målsetting å undersøke somaliske elevers gjennomføring av videregående skole. Den videregående skole møter stadig elever med somalisk bakgrunn som slutter skolen underveis. Formålet med ... -
Når intensjon møter virkelighet. Tilpasset opplæring i teori og praksis. En intervju-undersøkelse blant lærere i grunnskolen.
(Master thesis, 2011)Tilpasset opplæring er et begrep som kan defineres på ulike måter. Formålet med denne oppgaven har vært å få en forståelse av hva som skjer når intensjonen med tilpasset opplæring møter virkeligheten i skolen. Her har ... -
En studie av kulturell tilhørighet hos enslige mindreårige flyktninger i omsorgssituasjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er et resultat av en interesse for enslige mindreårige og deres omsorgssituasjon i Norge. Temaet vi har skrevet om handler om den kulturelle tilhørigheten disse barna har og hvordan de har mulighet til å ... -
Det vi vet, og det vi gjør. Førskolelæreres håndtering av mistanker om seksuelle overgrep mot barn.
(Master thesis, 2011)I min mastergradsoppgave har jeg valgt å ha fokus på seksuelle overgrep mot barn og unge. Det er et omfattende tema som berører hele samfunnet både internasjonalt og i velferdsstaten Norge. Dette har fanget min interesse ... -
Frafall i videregående skole : En studie basert på elevtjenestens syn på frafall
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående skole er en vår tids største skolepolitiske utfordringer. Foruten det samfunnsøkonomiske perspektivet, er det et alvor i at så mange som 1/3 ikke fullfører videregående skole. Med en så stor del av ... -
Samarbeid - duell eller dialog? Samarbeid om atferdsvansker - en kvalitativ studie
(Master thesis, 2012)Noe av det mest utfordrende med å arbeide med barn og unge i sårbare situasjoner er å gi god, helhetlig og tilpasset hjelp. Det vil da ofte være nødvendig med samarbeid. Et godt samarbeid gir muligheter til å bedre et barns ... -
De usynlige barna
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven er et resultat av min interesse for temaet psykisk sykdom/lidelse i familien, og da spesielt rettet mot barn som vokser opp med psykisk lidelse hos en eller begge foreldre. I forhold til valg av ...