Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412825Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [238]
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i forhold til problemstilling. Begreper som kvalitet, ledelse, endring, kompetanse, læring og lærende organisasjon er sentrale og utgjør hovedområder i teoridelen. Utgangspunkt og tilnærming som forsker å karakterisere som hermeneutisk og fenomenologisk. Det er deltakernes forståelser av sin virkelighet som er sentralt. Forskningsdesign som er valgt, er et induktivt opplegg hvor empiri vurderes i forhold til teorien. Problemstillingen er som følger:
Hvordan leder styrer arbeidet med kompetanseheving i personalgruppa i retning av å være en lærende organisasjon?